lislena
28-09-2010, 00:15
Jag har grävt upp blomman och sparat små knölarna på dem. Läste någonstans att man kunde göra så och tänkte testa lite. Nästa vår när jag ska plantera ut knölarna ska jag då dela på dom och sätta en och en....är det någon som vet och kanske har tagit reda på knölar från Himmelsblomma....
[attachment=55162:Kn_lar_a...lsblomma.JPG]
Ja, det gör jag varje år med dem som inte är vinterhärdiga. Förvara dem som dahliaknölar. Men jag har aldrig provat att dela dem, jag gräver ner "hela klungan" på våren. Vet du vilken art av Commelina du har?
lislena
28-09-2010, 10:24
Okey vad bra då sätter jag ner hela klungan av knölar i vår. Himmelsblomman heter "Ouverture Mixed"...
Jag undrar också om det är samma sak med Blå Salvia den får ju också små knölar!
varghem
28-09-2010, 12:01
jag brukar hitta mina lite här och där framåt vårkanten

ibland har dom legat varmt och ibland kallt... sätter dom så fort det blir lite värme i jorden.. har aldrig delat mina heller
lislena
28-09-2010, 14:07
Vad bra att jag får tips om hur jag ska göra. Jag undrar också om jag ska duscha dom lätt under vintern! Sen i vår när jag ska plantera ut dom ska jag lägga knölarna i vatten då innan jag planterar ut dom! Knölarna blir ju torra. Kan jag lägga in dom i tidningspapper under vintern och förvara dom svalt....jag kan ingenting om knölar...
Ja, du gör likadant med Blåsalvia. Du skall förvara dem svalt. Själv förvarar jag alla mina knölar i coco peat (kokosfibrer).
Hade fler färger än blå Commelina i din mix.
varghem
29-09-2010, 08:57
ta in dom, lägg dom i torv eller kokosfibrer eller som jag i tidningspapper... ta fram dom till våren och plantera dom... inte ska du behöva duscha dom (särskilt inte i vila) eller lägga dom i vatten
lislena
29-09-2010, 12:01
Jag tackar för era råd...jag ska linda in dom i tidningspapper och förvara dom svalt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.