Själv är jag en slarver som skärper till mej imellanåt. Tex så har jag redskapen i vedskjulet under sommaren.Jag plockade ur det mesta i början av sept.Men det som var kvar (1hink med sekatör rensjärn planteringspade snöre

liten kratta hamnade ute i regnet.Sökte under rubr.redskap på olja men det var inget enhetligt svar så nu vill ja veta Hur gör Du? om man oljar in dem kan man ta vanlig matolja?
lokatten
28-09-2010, 12:26
Jag gör alltid rent mina redskap efter jag använt dom, för det mesta. Förr brydde jag mig inte om det men jag har märkt att de håller längre vid rengöring och fungerar mycket bättre. Efter varje andvändning tvättar jag dom rena i vatten och lite diskmedel, sen torkar jag dom med en kökshandduk så att de ej rostar. Om jag ska olja in tar jag det jag har, t ex matolja. Vet inte om det finns nåt som är bättre. Sekatörer, grensåg och grensax brukar jag även hälla kokande vatten på efter beskärning, för att döda ev trädsjukdomar som kan spridas via redskap, t ex kräfta. Om de blivt rostiga efter att ha glömts ute i regn tar jag lite stålull och skrubbar bort rosten. Efter rengöring slipar jag dom om det behövs- det gör jätteskillnad vid användningen.
Skruttis
28-09-2010, 14:48
Ja jisses Lokatten vad du är ambitiös. Jag nästan skäms för min slappa inställning.
Under säsongen är redskapen alltid jordiga, smårostiga (läggs ute i hinkar)och allmänt utspridda. På sin höjd blir det någon slipning när sekatörerna/saxarna börjar bli alltför slöa.
Innan de läggs in i garaget för vintern så tvättar jag i a f av dem och maken kletar på någon form av fett (nå´t till bilen eg. tror jag) på dem som behöver och så läggs de i en och samma låda så jag kan hitta dem till våren.
Men visst är det härligt när de är rengjorda och nyslipade.
fuchsian
28-09-2010, 15:01
Nog är det så att de brukar spridas runt på tomten, men har fått en stationär, hemmasnickrad ställe för att kunna sköta mina växter och ha allt på samma plats. Nu ligger ju detta bakom annexet, så det blev plank utåt och bänkar och lådor med lock. Dock förvarar jag mina krukor och verktygen i en box i ena garaget. Allt tvättas rent innan.
Nu på sommarn har jag haft en trådhyllesystem på närmare håll och mina viktigaste verktyg i den, nära och bra.
Man kan inte lämna ifrån sig något på gräsmattan för där går ju Hugo och klipper gräset dagligen. ..fuchian..
Kul att få svar! Jag vill vara som du lokatten och det är ju lite lättare nu när de bara är ett sista ryck kvar innan vintern! Sen blir det rengöring och vinteride!
Trädgårdsmåstaren
28-09-2010, 18:08
Då måste jag passa på att fråga hur ni gör med sekatörer, alltså hur ni håller dem vassa. Det verkar lite småsvårt att slipa dem. Jag har hört att man kan köpa reservblad till vissa sorter, men på Plantagen i Bergianska/Stockholm visste man inget om det.
lokatten
29-09-2010, 20:10
Jag köpte en slipgrej som ser ut som en liten fil på Carlssönerna på Upplandsgatan i Stockholm. Det kanske finns andra ställen där man också kan köpa ett lämpligt bryne (jag har även använt ett litet bryne som jag lånat)- kanske finns i en järnhandel. Men jag kan rekommendera Carlssönerna för jag fick väldigt bra hjälp där i val av sekatör, grensax och japansk såg. De var dyra redskap men bra. Hon som jobbade där visade mig även hur man gör när man slipar sekatören. Slipar man åt fel håll så blir den slöare istället för vassare. På Plantagen och i många andra trädgårdsaffärer verkar dom inte ha dessa kunskaper.
Lite si&så med rengöring,men jag lämnar aldrig mina redskap ute i väder och vind.När jag är klar med arbetet ta jag in allting i snickarboden.spade,grep och rensgaffel rengör jag från jord.Däremot borde jag rengöra min sekatör bättre.Jag såg hur trädgårdsmästaren på Fredriksdal gjorde när de klippte rosorna.De hade en sprayflaska med sprit(inte drickbart ha ha) som de sprayade på sekatören efter varje klippt rosbuske.Det borde jag göra då jag har ganskar många rosor.Jag sliper sekatören med ett bryne,men vet ej om jag gör rätt.Till spaden använder jag en fil som funkar bra.Jag tvätta av alla spader och grep innan de ställs in för vintern och sekatören får en grundligt regöring och inoljning.
inoljning. Ja jag tänkte citera en del blev väl liten del,Renate med vad?
edit:skrev Renate med h
malcolm
01-10-2010, 11:02
Jag gör "alltid" rent mina redskap och ställer/lägger in dem inomhus, sekatören och häcksaxen brukar få några droppar symaskinsolja på rörliga delar ibland men i övrigt ingenting. Oljebyte i motorgräsklipparen är obligatoriskt varje sommar.
CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 28-09-2010, 19:08)

Då måste jag passa på att fråga hur ni gör med sekatörer, alltså hur ni håller dem vassa. Det verkar lite småsvårt att slipa dem. Jag har hört att man kan köpa reservblad till vissa sorter, men på Plantagen i Bergianska/Stockholm visste man inget om det.

Finns en tråd under redskap som behandlar ämnet: "Hur slipa sekatör?"
CITAT (Klint @ 01-10-2010, 10:14)

inoljning. Ja jag tänkte citera en del blev väl liten del,Renate med vad?
edit:skrev Renate med h
Till sekatören tar jag symaskinsolja,funkar bra.
Crazy4Flowers
03-10-2010, 17:44
Linolja ska vara toppen mot rost har jag hört. Borde även vara bra på handtag.
Uj, detta är verkligen en tråd som ger en dåligt samvete...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.