Trädgårdsmåstaren
Man kan lätt hitta råd om hur man jordförbättrar olika typer av jordar för olika typer av växter, men jag kan inte hitta något om hur man jordförbättrar surjord. Vi har en rabatt i skuggan där t.ex. funkia, murgröna - och mossa - växer bra. Jag antar att vi har ganska sur jord då, och jag tänkte nu även flytta dit en rhododendron som fört en tynande tillvaro annorstädes. Vi köpte rhododendron-jord för detta, som vi tänkte slösa på den. Hoppas att det inte är för sent att flytta den så här dags. Men, om man vill plantera lite ljung, någon sippa osv och kanske vill jordförbättra, hur gör man då, förutom kanske att strö ett lager rhododendron-jord över?
Gunilla T
Du kan jordförbättra med kompost och väl brunnen stallgödsel.

Torv är mycket bra men det skall vara ogödslad och okalkad torv och den skall vara grovriven, inte den finfördelade torvströn som t.ex. används i stall, den förmultnar alldeles för snabbt.

Det finns att köpa balar av grov torv på de flesta handelsträgårdar.

Om du har tillgång till tallbarr är det suveränt att sätta på surjordsrabatter, det förmultnat långsamt och gödslar jorden.

Själv så fyller jag på varje vår i alla surjordsrabatter något av ovanstående, jag gräver inte ner utan fyller på.

Städa inte rabatterna på hösten utan låt löven ligga kvar så tar maskarna hand om det och gör fin jord av löven wink.gif
Trädgårdsmåstaren
Suveräna tips Gunilla - tack! Jag ska passa på att plocka lite tallkvistar när jag skaffar granris att täcka över kryddträdgården med.
Gunilla T
Glömde en viktig sak - surjordsväxter vill ha "fluffig" jord, väldränerat men fuktighetshållande. Det åstakommer man med torv och jättebra är också att blanda ner gårdsgrus i rabatten.
KarinSKARA
Jag skulle INTE flytta Rhodden nu utan vänta till våren EFTER att tjälen släppt ordentligt. Risken är att den fryser upp och torkar eftersom jorden kommer att sjunka en del runt den under vintern. Rhoddar tål inte mycket torka innan de dukar under vid nyplantering.

Rhoddar har ett rätt tätt rotsystem som inte går så brett ut från busken, det brukar därför inte vara svårflyttade.
Är den lite spretig och gles kan du samtidigt med flytten kapa några grenar för att få en tätare buske. Ofta rekomenderar att man tar 1/3 av grenverket under 3 år OM man skall gallra, för att ha kvar lite grenar som drar + lite blommor på de gamla.
Är den tät och fin så beskär den inte.
Titta i topparna om det är tjocka eller smala knoppar. De tjocka är kommande blommor och de grenarna bör ju sparas i första gallringen.

Eklöv är mumma att lägga uppepå dessa rabatter. Hålls på plats med ett tunt lager Tallbarr och/eller grov bark/flis, helst från Tall men man tager vad man haver.
Bassam
Hej

Det är stort risken när man flyttar växter om växter förlorar sug rötter under flyttning så det kommer ihåg att flytta dem på våren efter frost slut från jorden eller på hösten före frost kommer med stort jord klump.
H:Bassam
Trädgårdsmåstaren
Okej, tack alla tre för god råd. Jag väntar nog med flytten till våren då, så hinner ju hela rabatten få lite allmän jordförbättring innan. Och Karin, den stackars "Rhodden" klippte jag ned radikalt i somras eftersom den inte hade mycket till grenar alls, och bara ett fåtal bleka blad. Nu har det kommit nya blad, så den lever i alla fall, men vi lär ju få vänta på blommor.
fvd
Går det bra med vissna tallbarr ?

Åsa Viktoria
Gunilla T
Jaa...
kerstin z5-6
jätte bra råd ni redan fått:) har man mkt kalkrik jord bör surjordrabatter vara upphöjda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon