Full version: Vad har vi i häcken?
Peppe
Vår häggmispelhäck har invaderats av denna växt som växer som ogräs och blir 4 m hög
Vad är det ?
Peppe
Red Top
Det ser ut som en ung askplanta.
Jultorpet
....eller fläder?
renate
Trodde också först det är fläder,men tror mer på ask.Gräv upp den,för den blir stor det är väl fåglar som har "sådd "den.
Jultorpet
CITAT (renate @ 30-09-2010, 23:29) *
Trodde också först det är fläder,men tror mer på ask.Gräv upp den,för den blir stor det är väl fåglar som har "sådd "den.

Lätt att avgöra om man ser toppen på närmare håll vilket man inte gör på bilden. Asken har helt svarta knoppar i toppen, finns inget annat som har liknande.
Tycker inte det liknar ask men jag ska inte säga säkert utan att ha sett knopparna.

Tittade på bilden en gång till och såg då att bladen närmast stammen är delade, har tre flikar, det har inte asken. Tror alltså ännu mer på fläder.
renate
Ta på bladen och luktar på de,fläder har en speciell lukt,det är den man känner igen fäder.Att jag inte tänkt på det tidigae.Jag gör så på de självsådda på tomten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon