Full version: Klippa eller inte?
Jultorpet
Jag brukar oftast inte klippa ned växter när jag tar in dom för övervintring men nu har jag några rosenhibiskus kvar som jag undrar lite över.

De är sådda i år och på fröpåsen står att de ska bli 90 cm höga. Den högsta är nu ca 2 m hög och de andra inte långt efter! Det vore ju enklare att ta in dom om man kapade dom en bit. De har precis börjat blomma och iofs skulle man klippa bort alla knoppar, känns lite synd, men när de kommit till vinterförvaringen kommer jag ändå inte att se mycket av blommorna. Klarar de sig så blommar de väl tidigare nästa år förhoppningsvis.

Är det för- eller nackdel att klippa ned dom? Hur mycket skulle man kapa i så fall?
Hur gör ni med stora växter?
kentbra
Är det Hibiscus radiatus du menar när du säger "Rosen Hibiscus" så går det bra att klippa ner dem innan du tar in dem. Du kan passa på att ta sticklingar på dem. Tänker du inte ta sticklingar så tar jag gärna allt du klipper bort.
Gillar du hibiscus så omplantera dem och ställ dem varmt och soligt, efter du klippt ner dem.
De kommer då att ta fart igen och blommar till jul.
Om du hellre vill vänta så ställ dem svalt, men ljust, så tar du fram dem i april istället. Då är de lagom att ställa ut dem i slutet av maj.

Är det så att du har Hibiscus rosella, så kallad Rosell Hibiscus så är de ettåriga. Efter att ha blommat sätter de frukt och vissnar ner. Fukten är god att göra te på. Ska visst vara nyttig och innehåller massopr med antioxidanter.
Rosell hibiscuen blir oftast under en meter medan "radiatus" kan bli över 2 meter.

Lycka till.

Kent
Alexander-VG-zon3
det är Hibiscus lasiocarpus som heter Rosenhibiskus.

den blommar på ettårigaskott. så du kan klippa ner den nu. och som Kent skrev sätts den varmt och ljust så kommer den bilda nya blomskott, har du bra extraljus så blir dom inte veka. har du dåligt extraljus eller inget extraljus får du veka långa skott som nästan alltid får mycket bladlöss.

däremot vet jag inte med att plantera om nu. det brukar oftast räcka med att ge lite extra näring sedan räcker att vattna. jag har aldrig planterat om och har ändå fått blommor på vintern.

annars klipps dom ner och sätts svalt ca +5c +15c, extraljus är alltid bra för hibiskus.

klipper du ner den så klipp strax ovanför en nod, bladpar, knopp. du kan klippa ner den så hårt så att du bara sparar 2-4noder.
Jultorpet
CITAT (flaxss @ 28-09-2010, 16:00) *
det är Hibiscus lasiocarpus som heter Rosenhibiskus.

Ja, det stämmer, Hibiscus lasiocarpus är det jag har.
Har redan klippt till! Tog ca en tredjedel eller så och har ställt dom svalt och ganska mörkt men har funderingar på att hänga upp lysrör i det utrymmet också.
Hoppas dom klarar sig både från kyla, torka och ohyra för de hade verkligen fina blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon