Full version: Jultjädern räddad
Överbölingen
Exakt en sådan höstdag som det skall vara när den är som bäst. Några minusgrader på förmiddagen och lite kalldimmor. Efterhand som temperaturen steg så lättade också dimmsjoken och en strålande höstsol förgyllde skogen med en härligt blå himmel ovanför.

Skulle jaga hare, men taxen får loss en tjäderkull och jag lyckas skjuta en ungtupp. Knallar runt lite i skogen och plockar lite förstrött några fina trattkantareller när Jonna börjar skälla bara en liten bit bort. Plötsligt brakar det till och en stor tjädertupp kommer flygande rakt mot mig. Det blir typ Lucky Lokeskott. Den kallen visar sig väga strax under 5 kilo. Dvs, den räcker till hela klanen.

Vi har alltid stekt gråfågel på gammalt vis i gryta uppbunden med späck eller bacon och äpple eller appelsin samt lingon i stuffingen. Medan steken vilar har vi gjort sås på skyn och rett av med lite burre (blir blankare) och inte att förglömma en klick messmör. Potatis och lökfräst brüsselkål. Samma sak med orre, men den får ligga i mjölk ett dygn först för att få bort björksmaken.

Nu till receptfrågan.
Har någon en spännande idé om ett läckert recept? Tillbehör? Vinförslag? Lämplig förrätt och dessert?
fuchsian
Överbölingen,

Det var en baddare du har fått.
Känner inte till hur man lagar den eller det andra du frågade, men det finns sååå många godhjärtade odlalater som kan dessa grejer.
Det verkade ju som fågelskrället skulle anfalla dig? Eller har jag missat påängen? skit samma, men lycka till och var nöjd med allt som livet ger.... ...fuchian...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon