Full version: Vinterförvaring
BigDaddy
Det börjar bli kyligare ute & här i Göteborg är det rätt kallt nu om nätterna så börjar fundera på att plocka in lite växter.
Jag tror det är runt 5 grader om nätterna, möjligtvis ngt mer, men det blir bara kallare nu det sista. Har idag vart strax över 10 grader på dagen bara.
Väldigt osäker kring en del så jag raddar upp hela listan hur jag ska förvara dem...
När jag ska ta in dem, om de ska klippas ner & vilka andra faktorer jag ska tänka på.
Inget går att gräva ner på friland så det går bort.
Alla växter är största frågan hur de ska övervintras.

Rosmarin - Uppstammat.
Rosmarin - sticklingar som för ngn vecka sedan rotat sig i vatten & ff står i vatten. Från Grekland i somras.
Rosor - Står ute i kruka nu
Smultron - Står ute i balkonglådor nu
Murgröna - Står ute i balkonglådor nu
Citronträd - tår ff ute
Kalamondin - Står ff ute
Olivträd - Står ff ute
Citronstickling - Verkar precis ha rotat sig i jord. Står inomhus. Ska påsen vara kvar runt den? Tog just bort den.
Citrontörne -Stickling i jord. Tror den rotat sig. Påse runt ff.
Fikonstickling - Rotat sig i jord. Tagit av påsen runt, ska den vara kvar? Tror det är Bornholm.
Gyllenbär - Hur? Klippas ner?
Physalis - Hur? Klippas ner? Varför liknar Gyllenbär mer de physalisen som köps i affär? Dessa är betydligt större.
Avocado - Står ute i kruka nu. Frösådd.
Kiwi - Står inne sedan 1 månad då bladen blev totalt förstörda i stormen. Frösådd
Passionsfrukt - Frösådd. Står ff ute.
Körsbärsträd - I kruka. Rotskott jag grävde upp.
Chili - Klippas ner. Hur förvara?
Vinranka - Okänd sort. Köptes på Netto. Står ute i kruka men knappt blad kvar.
Vinrankor - Står ute. Frösådda från köpt frukt. I kruka nu.
Vinrankor - Sticklingar från härdig art som står ute året om. 3st står nyplanterade i kruka ute. Nyligen rotade.
Vinranka - Stickling även här men står kvar inne i vatten. Fyllt vasen med rötter. Tänkte testa spara såhär.
Ananas - Nyligen rotad krona. Står i vatten till våren men vilken temp & extra ljus?

Ja det var nog allt. Har en hel del att tänka på så vore bra om jag kunde få svar på allt. smile.gif
Om det går...
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 28-09-2010, 16:27) *
Ja det var nog allt. Har en hel del att tänka på så vore bra om jag kunde få svar på allt. smile.gif
Om det går...

här är mitt svar

vattning och sådant får du själv försöka komma fram till vad som funkar för dig, mend esto kallare och mörkare dom står mindre vatten ska dom ha. och desto ljusare och varmare dom står ska dom ha mer vatten. lövfällande kräver mindre än dom som är städsegröna. sedan får dom ju inte torka ut så att dom dör men heller ej få för mycket så att dom ruttnar.

Rosmarin - Uppstammat. - svalt och under extraljus. ta in efter när det varit någon frostnatt.

Rosmarin - sticklingar som för ngn vecka sedan rotat sig i vatten & ff står i vatten. Från Grekland i somras. - inne i rumstemperatur och under extraljus.

Rosor - Står ute i kruka nu -
att ha kvar dom ute hade ju varit bäst, det räcker att täcka krukan med grön vinterväv. är det inte härdiga rosor så inne under extraljus om det är varmt. eller kallt och frostfritt och mörkt. ta in efter att dom fått några frostnätter.

Smultron - Står ute i balkonglådor nu - klarar sig oftast ute även i kruka/balkonglåda, annars om dom ska va inne så kallt det går och extraljus.

Murgröna - Står ute i balkonglådor nu - står den i balkonglåda kan den vara känslig för torka och vårsolen och blåst. så solskydd om dom står ute till vårvintern-våren och så vattna tidigt. annars inne så svalt det går och extraljus.

Citronträd - tår ff ute - inne, sval rumstemperatur. tål oftast att stå utan extraljus. ta in när det går ner mot +1c.

Kalamondin - Står ff ute - samma som citron.

Olivträd - Står ff ute - extraljus och svalt, tas in efter någon frostnatt.

Citronstickling - Verkar precis ha rotat sig i jord. Står inomhus. Ska påsen vara kvar runt den? Tog just bort den. - har den rotat sig behövs ingen påse. låt den stå varmt hela vintern ev under extraljus.

Citrontörne -Stickling i jord. Tror den rotat sig. Påse runt ff. - samma som ovan.

Fikonstickling - Rotat sig i jord. Tagit av påsen runt, ska den vara kvar? Tror det är Bornholm. - har den rotat sig så behövs inte påse. låt stå kvar där den står.

Gyllenbär
Physalis - Hur? Klippas ner? Varför liknar Gyllenbär mer de physalisen som köps i affär? Dessa är betydligt större. - du kan klippa ner den om du vill, annars brukar den fortsätta ge skörd inne. kvittar om den står varmt eller kallt eller mörkt eller ljust. den brukar tåla det mesta. för att orka ge skörd är dock extraljus och sval rumstemperatur bra.

Avocado - Står ute i kruka nu. Frösådd. - samma som citron.

Kiwi - Står inne sedan 1 månad då bladen blev totalt förstörda i stormen. Frösådd - extraljus om den står över +10c. annars mörkt.

Passionsfrukt - Frösådd. Står ff ute. - ta in när det går neråt +1c, tål lite frost om det är arten edulis och den blåa. övervintras som citron.

Körsbärsträd - I kruka. Rotskott jag grävde upp. - samma som ros.

Chili - Klippas ner. Hur förvara? - extraljus, behöver inte klippa ner. vill du så gör det inget.

Vinranka - Okänd sort. Köptes på Netto. Står ute i kruka men knappt blad kvar.
Vinrankor - Står ute. Frösådda från köpt frukt. I kruka nu.
Vinrankor - Sticklingar från härdig art som står ute året om. 3st står nyplanterade i kruka ute. Nyligen rotade. -
för alla dessa - står dom varmt ge dom extraljus, står dom kallt behövs inget extraljus. ta in när det går neråt 0c. skulle tro dom flesta tål några frostnätter, speciellt de härdigare tål flera frostnätter även i kruka. är dom dock inte välrotade ska dom inte utsättas för frost.

Vinranka - Stickling även här men står kvar inne i vatten. Fyllt vasen med rötter. Tänkte testa spara såhär. - ja det kan nog funka att låta den stå kvar så som den är.

Ananas - Nyligen rotad krona. Står i vatten till våren men vilken temp & extra ljus? - varmt åretrunt och extraljus på vintern mår den bra av men inge tvunget.
BigDaddy
Så himla bra & snällt!!!
Tusen tack för du orkade hjälpa mig med allt. Vilken klippa du är.
Nu är allt glasklart hur jag ska göra. Bara försöka lyckas med det rätt. smile.gif

Oj så snällt av dig!
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 28-09-2010, 17:55) *
Så himla bra & snällt!!!
Tusen tack för du orkade hjälpa mig med allt. Vilken klippa du är.
Nu är allt glasklart hur jag ska göra. Bara försöka lyckas med det rätt. smile.gif

Oj så snällt av dig!

varsegod smiley_small_hug.gif hoppas allt ska gå bra.
BigDaddy
Nu börjar jag fundera ånyo på att plocka in rubbet, även om det blir trångt. Förvisso visar SMHI på ca 5 grader i Götet om nätterna det närmaste.
Inga frostgrader enligt SMHI men vädret på TV har visat 0-gradigt denna helg & början på veckan.

Dessutom visar min egna termometer sent på kvällen ca 3 grader.
Känns som det börjar bli dags för det har varit några kyligare nätter nu redan & jag vill ju inte att ngt dör.

Växterna på jobbet får stå tills jag kommer tillbaka på måndag men de här hemma kanske skulle plockas in redan ikväll?
Hur gö ni andra som bor i Götet med omnejd?
Börjar det bli frostgrader tycker ni?

Sedan undrar jag en sak. Ett par frostnätter hör jag ibland men nu sista 2-3 veckorna innan det blev lite kallare har det vart ca 5 grader om nätterna. Jag har inte stenkoll alltså men ungefär.
Kan några veckor runt 5 grader kvittas mot 1-2 frostnätter?
Jag menar 5gradigt en längre tid är väl inte optimalt väl?

Jag glömde även ta med mina Rosépepparväxter. Hur ska de övervintras? Jag har haft dem inomhus sedan de kom fram i våras.
Är stugan på landet (5-10 grader inomhus) lämpligt även här?

Som sagt; Börjar bli orolig nu för de som står ute ff. Lika bra jag tar in rubbet för att vara på den säkra sidan el vinner jag på att låta dem stå ett par veckor till ute?
Jag kommer inte kunna ge svalka & extraljus till allt som helst önskar det så min tanke är att ha dem ute rätt länge för att ha kortare tid inomhus med sämre förutsättningar för dem.

Hmmm, ja det är jobbigt detta så vore skönt att åter höra hur ni andra gör som bor i trakterna här. smile.gif
Jag bor för övrigt på 6e våningen utan tak på balkongen så kanske blir det kyligare här uppe?
Bassam
Jag

Som jag skrev förut vatten temperatur plus ljus , de går upp tillsamman och ner tillsamman .

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
hur vädret blir går inte säga exakt, man får hålla koll på prognoserna. och det kan ändras snabbt och bli frost väldigt väldigt lokalt.

säger dom 0c någon vädersajt så får man ta in det som ev inte klarar -1c -2c. exempel alla citrusar, avokado.

men du har olika växter dom som inte tål frost och dom som tål flera frostnätter och dom som är härdiga ute. att ta in allt blir inte så bra. gå igenom alla dina växter, ta in dom som är känsliga och låt resten stå kvar ute och så tar du in efterhand. rosepeppar tar du in när du tar in citrusarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon