0tt0
Hej,

Testar forumet med mitt första inlägg.. smile.gif

Jag planterade en lagom liten spikklubba (ca 30cm hög kanske) i slutet av sommaren, var köpt i kruka. Förmodligen kanske den sattes ut för sent eftersom den inte har blommat. Den fick en solig plats ganska nära en rhododenron och har växt ganska bra dock (vilket även rhododenronen har gjort och blommat i flera omgångar och faktiskt fortfarande har ett par blommor kvar) och är nu en knappt meter hög ca med ganska imponerande blad.

När nu köldgrader och vinter nalkas så funderar jag förståss på hur jag skall göra. Jag hade planerat att slänga den men tycker nu den börjar se ganska imponerande ut och undrar då förståss om man kan få den att fortsätta växa nästa år.

Går det att gräva upp spikklubban och ställa den inne över vintern, eller är det inte en bra ide? Jag har tyvärr inte tillgång till ngt svalt utrymme utan det är rumstemperatur som gäller.

Mvh
otto

[attachment=55175:spikklubba_28sept.JPG]

Peztis
Ett varmt välkommen till Odla!

Spikklubba kan man gräva upp och plantera om i en kruka, förvara den i rumstemp.

Många säger dock att de växer så snabbt att det lönar sig inte att vinterförvara dem utan att man sår nya varje år. dessutom är den inte som änglatrumpeten som man tar in och förvarar frostfritt. Spikklubban brukar man normalt räkna som ettårig.

Min är också maffig nu, känns ju trist att den är som vackrast nu när det börjar bli dags att lägga av med alla växter ute.
CillaM
Först måste jag säga att det där ser inte riktigt ut som en spikklubba utan som en änglatrumpet, Brugmansia och den är väl värd att gräva upp NU. Din har inga blommor och du har inget att förlora på att plantera om den i kruka. Men ställ den inte varmt inomhus utan ganska svalt, runt 5 plusgrader. Om det är en Datura (spikklubba) eller en Brugmansia (änglatrumpet) får du se nästa år. Men om den inte blommat i år så är det mycket troligt en Brugmansia.

Inomhus låter du den fälla sina blad, vattna mycket sparsamt 1 gång och sedan får du glömma bort den helt enkelt. Inget vatten+ljus=ganska mörkt. Plocka bort bladen och annat skräp så slipper du mögel på växten. I mars/april, börjar du vattna den, dels på fat o dels ovanifrån, ställ den lite ljusare och så småningom helt ljust/utomhus och den kommer igen. Kanske med stora väldoftande blommor.
Peztis
Fast Cilla, mina spikklubbor har inte heller alla fått blommor och det kan vad jag vet vara svårt att se på bladen vad som är vad vad gäller Brugmansia (änglatrumpet) och Datura (spikklubba).
Och tyvärr hade han ju inte tillgång till svalt utrymme utan endast rumstemp.

Otto, vad du också kan göra är ju att klippa av toppen och sätta den i ett glas med vatten. När så detta toppskott fått rötter så planterar du den och sköter om den på samma sätt som en krukväxt för att sedan till våren plantera ut den igen när frostrisken är över.
Undrar om detta inte är det mest lämpliga för dig.

Tänk dock på att både Datura och Brugmansia är giftiga så använd handskar och ställ den där du inte hela tiden går emot den. Har du husdjur som tuggar på växter eller barn så bör du verkligen vara försiktig med denna växt.
Helen i Piteå Zon 5
Hej OttO!
Svar på din fråga har du ju redan fått så jag vill bara hälsa dig Välkommen hit! Hoppas du kommer att trivas yes.gif
Bassam
Hej

Det är alla delar av dem är giftiga till människor och djur .

Obs :

De är orsak orsaka till (elev diliation (mydriasis) eller olika pupillstorlek (anisocoria).

H:Bassam
0tt0
Hej igen och tack för synpunkter mm!

Några uppföljande funderingar:

Är det verkligen vanligt med så stora blad på dem här, mina blad är ju liksom en halvmeter långa! Om den fortsätter växa på bredden också då blir den svår att placera..

Hinner dem här växa upp helt under en säsong om man sår frön på våren och sedan planterar ut?

Ang. giftigheten, jag skall erkänna att jag kanske brukar ta lite lätt i den när jag lyfter upp bladen och klipper kanterna, rensar lite ogräs osv, är även denna typ av enkel hantering en "risk"? Och avger den ngt i luften som gör det olämpligt att vistas nära den eller så?

Jag kollade lite på nätet och spontant så känner jag mig helt plötsligt också lite osäker på om det är en spikklubba, de verkar ofta ha mer kantiga blad verkar det som, fast det kanske finns varianter.

Exempel från nätet:
http://maryahernartist.com/garden-blog/wp-...brugmansia2.jpg
http://www.extension.iastate.edu/newsrel/r...brugmansia2.jpg

Mvh
otto
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon