Har läst på flera olika ställen att man ska blanda krukväxtjord med sand och små lecakulor till aloe vera.
Men hur stora delar jord, sand och leca ska man ha?
Alexander-VG-zon3
29-09-2010, 11:14
till en liter krukväxt/planteringsjord blandar du ca en näve av något av dessa grov sand, små leca, grus.
plantera dock helst om på våren eller försommaren. det är inte bra att störa rötterna nu när det börjar gå mot höst/vinter.
Tack!
Ja grejen är att växten är rätt nyköpt och står i en alldeles för liten kruka, så den mår inte så bra
Nu är det gjort iaf. Hoppas den klarar det!
Alexander-VG-zon3
29-09-2010, 16:06
aloe vera brukar inte behöva så mycket utrymme de har ganska litet rotsystem. men vi får hoppas att det går bra, bara den står ljust och varmt så inte rötterna mår dåligt. så ska det nog gå än är det ju inte vinter.
Hej
Det är bästa jord som behåler fukt och dränerad så jag tycker att den här blandning passar bra ( 50% vanliga platering jord + 25% kompost + 25% grov sand och leca .
H:Bassam
flaxss: Ja den står i ett ljust västerfönster (nästan sydväst faktiskt). Jättevarmt är det dock inte. Rumstemperatur. Så den behöver inte så mycket utrymme? Knasigt, läste på nätet att den inte vill stå trångt, men jag reagerade faktiskt på att rötterna var ganska små så jag förstår att det är du som har rätt.
Bassam: Tack! Hoppas min blandning blev bra.
Alexander-VG-zon3
29-09-2010, 22:08
jag har inte alltid rätt

, min egen växer i en lerkruka på ca 4cm i dm. den växer många nya blad när den är ute på sommaren och får flera nya sidoskott. växer i vanlig krukväxtjord som jag blandat upp med grus ca 2-5mm. längst upp och runt stammen har jag ett lager på 1,5cm med bara grus.
men såklart när man märker att det växer ut mycket rötter nedtill då är det dags för omplantering eller att man tycker att den växer sämre och att bladen blir små och bleka/ljusa.
men det ska säkert gå bra. normal rumstemperatur och ljust fönster och övervattna inte.
Tack igen!

Ja jag hoppas det går bra. Den är lite av en räddning. Trots att den är relativt nyköpt hade den redan blivit grå och fått några torra bladtoppar efter att ha stått i en pytte-plastkruka hos en vän som hade "glömt den" i ett söderfönster.
PS. Man kan inte alltid ha rätt. Inte ens jag har det

DS.
Alexander-VG-zon3
30-09-2010, 09:32
torra blad beror oftast på att den har torkat ut alltför länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.