Majjijann
[attachment=55195:004m.jpg]

Så ser den ut. Min ros.

Jag fick en snittros i början av juni, den sattes i vatten, ställdes åt sidan och glömdes bort. Två månader senare hade rosen skjutit skott och såg jättefin ut. Rötter fanns däremot inga. I en vas blir nog inte rosen gammal, tänkte jag, men om den får en kruka med jord att växa i kanske den kan överleva vintern. Sagt och gjort, jag satte rosen i en kruka med vanlig plantjord, vattnade och ställde den i ett norrfönster, ljust men inte direkt sol.

Nu ser rosen ut som så här. Bladen har börjat gulna och krulla ihop sig i kanterna. Vad är fel?

Vill den ha mer/mindre vatten/ljus/näring/temperatur? Jag vill ju göra allt för att den ska överleva!
ingrids
Rent allmänt är det svårt att få rosor att trivas inne i kruka och det är inte alltid de går att övervintra. De vill helst stå ute i trädgården och ha väder och vinter.
Majjijann
Ska jag istället testa att sätta den i växthuset kanske? Då får den lite skydd, men ändå riktig vinter.
kerstin z5-6
Det kan ta 8 v för rosen att få rötter i jord, du har för mkt blad för bra tillväxt, klipp bort en del och behåll bara ,-2 st halverade.Rör inte stumpen, övervattna inte och sätt en låg energi lampa nära .
Har den inte rötter klarar den sig nog inte ute heller..

sticklingar av ros rotar sig lättare om de sticks i krukans kant) nu för sent men nästa gång
malcolm
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-09-2010, 14:49) *
sticklingar av ros rotar sig lättare om de sticks i krukans kant) nu för sent men nästa gång

DET hade jag ingen aning om, försökte med "Finlands vita ros" som växer vid brorsans sommartorp i somras men det vissnade ner alltsammans fast det var kanske för långt gånget in på sommaren också.

[attachment=55201:rivasros.JPG]
kerstin z5-6
Eftersom syret cirkulerar bättre nära krukkanten är det bättre både ur rotningssynpunkt och risken för övervattning blir mkt mindre än att sätta sticklingen mitt i krukan.Gäller alla vedartade fö.
testa Finlands vita i maj juni-då orkar de bäst
Bassam
Hej

De fattas rötter så bladen kan inte får tillräckligt vatten så du behöver tillbaka dem till vatten kruka .

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon