ifibi
Jag vill gärna försöka övervintra min jordgubbsplanta och mina smultron. Jag har tillgång till ett förråd lite som ett syltskafferi. Kan man bara ställa in de där? Behöver de vatten under vintern eller hur gör man egentligen?
Bassam
Hej

Det är bra att övervintra dem ute men det är viktigt med täckning på ( kompost eller halm ) :

--- 1 klippa det gamla grenar, lägga kompost eller innefatta i marken. Ta bort alla ogräs ,
Om det kommer inte regn , ge dem vatten.

-2 skydda dem med spritsbondade polyester rowcovers.
Rowcovers måste avlägsnas vid tidpunkten för blomning så pollinering kan förekomma. Frukter mognar normalt 28 dagar efter pollinering.

-3 jag har min kompis bor i Asien och han sa till mig att de övervintra jordgubbar i Kylskap .

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
dom brukar klara att övervintra i kruka ute. isolera (täck) krukan/rötterna med nåt exempel bubbelplast eller grön vinterväv. bladen och plantorna tål normalt sett den svenska vintern.

dock ska du ta in dom. så ha dom dels ute länge så dom får kyla ute. sedan sätt dom under extraljus och försk ha så svalt du kan. extraljus är väldigt viktigt om dom är inne. det blir ju mer som en vår för dom då. dock utan vinter kan dom blomma mindre till våren.

har du dom ute så räcker det vattna en gång nu på hösten (om dom har det torrt). sedan kanske en gång tidigt på våren. har du dom inne så låt dom bara torka upp lite innan du vattnar igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon