Billhook
29-09-2010, 23:36
Jag är ute efter svarthallon (Rubus occidentalis) - antingen plantor eller frön. Svarthallon odlas mycket i USA men jag har inte hittat det här i Sverige. Är det någon som vet var man kan få tag på antingen plantor eller frön? Tips på internationella fröfirmor? All hjälp tas emot med stor tacksamhet!
/Daniel
Mentha-Arvensis
30-09-2010, 10:24
Prova med B and T world seed.
Billhook
01-10-2010, 17:14
Tack, jättebra tips - det var ju en guldgruva; där kommer jag att beställa en hel del i framtiden! Tyvärr hade de inte frön av svarthallon, Rubus Occidentalis. De hade dock frön av det närbesläktade bäret Rubus leucodermis, som också visst ska vara gott, så det ska jag absolut testa. Tack åter igen! :-)
Någon som har något annat tips på var man kan få tag på svarthallon (frön/plantor)?
Anja Danmark
01-10-2010, 21:17
Jeg købte mine i Tyskland for et par år siden - kan desværre ikke huske hvor, men prøv at google Rubus Black Jewel, så dukker der helt sikkert noget op!
Billhook
01-10-2010, 22:29
Anja: Tack för det tipset! Nu hittade jag äntligen en svensk handelsträdgård som har svarthallon i sitt sortiment: Växt och Trädgård (BoGrönt) i Nyköping. De har dessutom två olika namnsorter (Jewel och Munger) vilket uppskattas desto mer. Nu ska jag bara försöka jaga ifatt dem och försöka beställa därifrån. De har ett väldigt intressant utbud i övrigt också...
Tack igen!
/Daniel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.