KRT
Köpte frö av Canna indica i höstas o satte i januari. De fyra plantorna har stått ihop i en större krkua hela sommaren så jag antar att rötterna är rejält sammantrasslade o plantorna omöjliga att skilja åt. Nu börjar det bli kallt på nätterna (frost på biltaket i morse) och kanske dags för vinterförvaring, eller?
Men hur vinterförvarar jag min canna bäst? Ska jag låta den vissna ner ute? Skilja plantorna eller låta dem stå ihop? Vilken vintertemperatur är bäst osv osv?

Jag har satt upp extrabelysning i garaget bredvid frysboxen, räknar med att det inte ska bli frysgrader där utan hålla sig på några plusgrader - kan det vara en bra övervintringsplats för cannan???
Sussie F-Flower
Jag brukar förvara mina cannor typ som gladioluslökarna. Nu har ju iofs inte jag sått frön, så det kan ju betyda att man ska göra på ett annat sätt första året vid frösådd.

Jag tror att dina cannor har utvecklat knölar under sommaren och det är nog dom som du ska förvara. Prova att ta upp jordklumpen, pilla bort jorden omkring och se vad du hittar.

Har dom knoppar, eller har dom blommat?

Jag har aldrig hört någon som har övervintrat cannor med bladverket kvar, men det kanske finns några som gör det? Hoppas att dom skriver här isåfall.

Vad kul att du har lyckats med att få upp dom ifrån frön, det är nog inte det enklaste. tummenupp.gif
Jag vet att det var någon som skrev om sina blommande vita cannor, frösådda i vintras, för någon månad sedan.
(undra om det var Biggan???) Kanske hon har säkrare tips om vad du kan göra.
KRT
Nej, de har inte blommat, ännu hoppas på det nästa sommar smile.gif

Problemet är väl att alal bladen sitter kvar och är gröna och fina - ska jag ändå ta upp rötterna/knölarna ur krukan och ta bort jorden? Eller ska jag vänta tills bladverket vissnat ner, det kanske kan ta några dagar-veckor beroende på temperaturen???
Alexander-VG-zon3
när bladen frusit lite, ta in dom och övervintra som dahlior som redan skrivits. bladen kan du låta sitta kvar och vissna ner under vinter. när dom är helt torra och vissna kan du klippa veck bladen. temperaturen kvittar allt från +5c +15c funkar. bara det är torrt.

knölarna får dock inte frysa av frost. däremot att bladen fryser lite är ingen skada. blir det kallt så kan du täcka krukan/rötterna.
Bassam
Hej

vi väntar till att bladen blir vissna på grund att alla näring som finns i bladen går till knölar.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon