Full version: Fröhantering ricin
0tt0
Hej,

Ett av säsongens mest lyckade planteringsprojekt tycker jag själv är ricinplantorna, som jag satte från frön tidigt i våras (men de planterades ut ganska sent vilket gjorde att de kanske inte blivit så stora som de hade kunnat bli), har flera grupper på olika platser och de ger onekligen ett mycket speciellt intryck.

Exakt hur skall man hantera fröna om man vill testa att sätta egna frön nästa säsong? Låta dem torka först eller öppna kapseln i färskt tillstånd? Jag har också noterat att vissa kapslar verkar ha fått mögel eller ngt liknande (svamp?) på sig när jag låtit dem ligga.

Ngn som vet?

Mvh
otto

[attachment=55214:ricin.JPG]
Eva zon 1-2
Frökapslarnaska vara ganska mörka när du plockar dem. Sedan brukar jag låta de ligga och torka innan jag öppnar dem.
KRT
Tänk på att ricin är en mycket mycket giftig växt, så slipcka inte på fingrarna när du petar med fröna smile.gif

Strunt samma, hålelr med om att de ger ett fantastiskt annorlunda inslag i trädgården - hur höga är dina buskar och hur fort växer de ute?
Helen i Piteå Zon 5
Jag klipper av kvistarna, plockar bort allt utom frökapslarna sedan får dom stå i vas eller något likande och torka, öppnar kapslarna först då jag ska fröså men man kan öppna dom när man vill bara dom är torra. Tycker kapslarna är ganska hårda och lite stickiga så jag använer mig av en liten plattång för att knäcka skalet.
0tt0
CITAT (KRT @ 30-09-2010, 11:51) *
Tänk på att ricin är en mycket mycket giftig växt, så slipcka inte på fingrarna när du petar med fröna smile.gif

Strunt samma, hålelr med om att de ger ett fantastiskt annorlunda inslag i trädgården - hur höga är dina buskar och hur fort växer de ute?

Hmm de kanske är ca 1,50-1,75 höga ca nu, men de stod i små krukor väldigt länge och blev nedsatta i jorden sent, så de hade säkerligen kunnat bli högre. Medsänder 2 bilder från Södertälje 2009, som exempel på en plantering med Ricin i offentlig miljö.

En fråga: jag har en ensam planta som står i en liten kruka och inte blev nergrävd, är det möjligt att ställa in den över vintern?

[attachment=55226:s_dert_lje_ricin1.JPG]
[attachment=55227:s_dert_lje_ricin2.JPG]

RitRat
Ricinförkapslarna ska kunna torka så mycket som möjligt på plantan, helst tills de blir brunaktiga och torra. Men för det är kanske den svenska sommaren för kort.
Jag har plockat ricinfrön på stora ricinbuskage i Afrika, då var kapslarna mörkbruna och kruttorra, riktigt vassa taggar hade de. Varje kapsel är tredelad, med ett frö i varje kammare.

Jag har försökt övervintra en ca 75 cm:s planta i en kruka i Sverige en gång, tillsammans med pelargoner, men den torkade ihop och dog. Men prova... Lycka till!
I varma länder blir ju ricinen ett flerårigt träd. Kanske den lättare skulle överleva i vanlig rumstemperatur med mycket belysning. Vet ej. Jag har mina riciner i Sverige som ettåringar i stora krukor.
Ywonne
Jag låter frökapslarna sitta kvar tills de blir bruna, och spricker lite. Plockar ut fröna och lägger i ett kuvert.
Innan sådd på våren lägger jag dem ett par dygn i vatten.
Jag bor i zon 2 och sommaren här räcker till, gott och väl för att det ska bli mogna frön.

smile.gif

//Ywonne
theseraphim
Som någon tidigare skrev, kom ihåg att vara försiktiga med hanteringen då Ricin faktiskt är en av få växter som är potedtiellt dödligt giftiga och som även i små mängder kan orsaka stor skada på organen. Med andra ord, TVÄTTA HÄNDERNA NOGA!
Ywonne
Jag använder "kirurg" handskar som jag köpt på ÖoB (kartong med handskar)... det gör jag även när jag lite snabbt ska plantera om en blomma...och vill slippa peta naglarna biggrin.gif

//Ywonne
Alexander-VG-zon3
den går att övervintra även om det kan vara svårt, tycker som RitRat prova om du har plats.

men extraljus hjälper den betydligt bättre att klara sig än utan. klipp inte ner den. låt den torka upp innan du vattnar igen. står den varmt håll den mer fuktad. står den kallt håll den torrare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon