Trevligtjej27
30-09-2010, 12:22
Jag sitter och funderar på te x den kungliga bröllopsservisen..som nu ligger ute som utgående vara.. om den kommer att bli värdefull efter några årtionden. Eller om det är något som folk kommer att handla efter bröllopet? Som minnessaker?
Även de populära muminmuggarna som säljs till jul ligger ute som begränsad upplaga. Är dessa värdesaker? Det kanske beror på vad det handlar om. Te x mumin milleniummuggar verkar vara populära och säljs till ett högt pris..
Jag tror säkert att den kommer att bli eftertraktad. Kanske inte redan inom 10 år men till sist är den nog värdefull.
När man tittar i en antikaffär så är det ju mycket bruksföremål som använts en gång i tiden i vardagen och som nu säljs för dyra pengar.
ingrids
30-09-2010, 13:51
Det är helt en fråga om tillgång och efterfrågan - finns det samlare eller betraktas den som fin eller hipp stiger värdet, blir den bara omodern sjunker värdet. Dessutom ändras sådant. För några år sedan var saker femtiotalet nästan gratis på loppis, nu säljs de för jättedyra pengar i antikaffärer. Att bröllopsservisen säljs ut nu kan ju vara en indikation på att den togs in i för många exemplar och affären är rädd att de inte blir av med den, är det så på fler håll i landet finns ett överskott och eftersom det är finporslin tar det nog ett bra tag innan nog porslin är krossat för att det ska bli sällsynt.
malcolm
30-09-2010, 20:19
Jag har en del porslin från serien "Blå Eld" som jag skall sälja om någon är intresserad.
Porslin ska man sammla om det har ett känt namn eller har en design som har en kort period eller lång och känd,Sammla porslin är inget man tjänar stora pengar på om man inte ha hela servisen komplet,det handlar för det mesta bara om några tusen eller fem på sin höjd.Om man nu inte har en typ Nobelservis som är specialgjord och signerad.Porslin har i sig inget stort samlarvärde om det inte är från Kina 1600-1800 1900 talet. eller är speciellt ovanligt så kallat en raritet.Bättre att sattsa på konst då
Muminmuggarna från 90-talet har ökat enormt i pris. De lär inte bli billigare med åren. Tror att de samma händer med de muggar som utgår ur sortimentet samt säsongs- och jubileumsmuggar.
malcolm
06-10-2010, 16:05
Många av sk. samlingstallrikar, jultallrikar etc. kommer aldrig att få något ekonomiskt värde eftersom de producerats i massupplagor. Bättre att köpa kvalitétsporslin utan en massa tryck av tex. kungafamiljen istället och många gånger är det både billigare och bättre att köpa äldre grejor än nyproducerat krafs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.