Full version: Mögel
Nickan L
Är det någon, som har ett tips på vad man gör, om man har fått mögel på jorden i blomkrukorna?
Det ser ut, som om jag lagt bomullstussar i somliga krukor...
Sussie F-Flower
Du kan vattna med Atamon. Om du köper flytande så kan du ta 1-2 tsk till en liter vatten.
Atamon är ett konserveringsmedel som man kan använda vid rengöring av burkar/flaskor när man ska göra sylt/saft m.m. för att förhindra att mögel uppstår.
Finns i alla livsmedelsbutiker.
Nickan L
Tack för tipset, då ska jag köpa Atamon!
Sussie F-Flower
Ja, gör det! tummenupp.gif
Även om möglet är helt ofarligt för växterna så är det ju inte så kul när det dyker upp i krukorna.

Fast jag brukar bara låta bli att vattna på ett tag, samt att jag brukar ta en pinne och "röra om" på jordytan... sedan sticker jag ner pinnen här och där i hela krukan så att det kommer in syre i hela jordklumpen. Mögelsporerna trivs inte med mycket syre.

Anledningen till att det blir mögel är ju för mycket fukt (=syrebrist) i förhållande till vad växten kan förbruka...

Lycka till! smile.gif
Oros
Jag skulle rekommendera att du planterar om och sedan har någon droppe atamon i vid första vattningen eller något i den stilen. Eftersom möglet kommer kanske fortsätta att sprida sig och kanske börja äta på rötterna på din planta.
Sussie F-Flower
CITAT (Oros @ 04-10-2010, 20:54) *
Jag skulle rekommendera att du planterar om och sedan har någon droppe atamon i vid första vattningen eller något i den stilen. Eftersom möglet kommer kanske fortsätta att sprida sig och kanske börja äta på rötterna på din planta.

Näää, möglet äter inte på friska rötter...
Däremot om man fortsätter att vattna och vattna och vattna... -trots att det uppstått mögel vid jordytan så kan rötterna ruttna och efter ett (långt) tag, så DÅ möglar även dessa!
netha
Jag myllar bara ner det vita i jorden , det har aldrig gjort skada på växterna.
Bassam

Hej

Det är på jord som är inte dränera så blir syra lite på jorden så blir syre och mögel har mycket bra miljö .
Obs
Du kan försöka förbättra din jord.
H:Bassam
CillaM
Ta och vattna växterna på faten eller i ytterkrukan istället för på/ovanifrån. Det gör dessutom dina växter mycket kraftigare och stadigare, då rötterna håller sig längst ner i krukan och inte uppe vid stammen. O så slippper du de vita tussarna.
pelargonfreak
kanel är bra mot mögel, även när
det gått upp på stammarna.
Lycka till
mimmi 1
kanel... det har jag aldrig hört förr! kul tips.. det har man ju alltid hemma! annars är atamon-tipset jättebra. det funkar! men vattna inte blommorna så mycket så jorden ständigt är fuktig, det är nog inte så många växter som vill ha det så...torka ut mellan vattningarna, och vattna bara så mycket som växten "dricker upp"
Ta en matked eller nåt, och skrapa bort det översta lagret jord tycker jag... även om möglet i sej inte gör nån större skada, så luktar det inte så gott i en mögelkruka... wacko.gif fyll på med färsk blomjord och så vattnar du mindre fortsättningsvis....smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon