|
Lovinda
30-09-2010, 17:44
Jag skulle gärna vilja plantera ett äppelträd, antingen på framsidan eller på baksidan av min lilla radhustomt. Jag bor i södra Stockholm. Problemet är om det är tillräckligt mycket sol på tomten för äppelträd. På framsidan är det sol till kanske 11-12, på baksidan är det eftermiddags- och kvällssol, men några större träd som delvis skuggar. Behöver äppelträd riktigt soligt läge? Och OM jag ska plantera - kan man göra det nu på hösten eller ska man vänta till i vår? Mycket tacksam för svar.
Jan af Lisö
01-10-2010, 07:30
Äpplen behöver sol för att utveckla smak och färg, visst kommer ett äppleträd att överleva i skuggan, men äpplen kommer att sakna både smak och färg.
Tyvärr är det så.
Jag är tyvärr benägen att hålla med. Det verkar vara aningen för lite sol på de ställen du beskriver. Detta kan också påverka så att trädet inte sätter särskilt många blommor. Jag har själv äppelträd som en gång stod i bra sollägen, men som på grund av omkringliggande träd är skuggade och därför inte sätter särskilt mycket blom, och därmed blir det ju inte många frukter heller.
Har du inte någonstans i närheten av huset eller på något litet ställe på tomten sol några timmar längre? Det finns fruktträd, äpple också, som är små, smala och höga, smala och låga, som man kan spaljera, som man kan sätta som häck... Och söker du ett träd som ska skapa ett vackert rum i trädgården så finns det arter som blir bra också med de soltimmar du har att erbjuda.
johanna_zon3
03-10-2010, 09:18
Jag skulle satsa på ett plommonträd istället. På våran förra tomt planterade vi två plommonträd som fick ca 4 soltimmar (förmiddag), zon3 och det funkade jättebra :-)!
Hej
Det är funkar men du ska få lite frukt med dåligt kvalitet.
H:Bassam
Bruno66
07-10-2010, 14:08
Jag hade ett äppelträd som växte på norrsidan av ett hus. Solen kom dock åt på morgonen samt mitt på dan en sväng innan andra träd skuggade på eftermiddagen. Det gav massor med välsmakande frukt. Tyvärr fick jag ta bort det p g a kräfta.
/Bruno
Lovinda
14-10-2010, 19:44
Tack så jättemycket för era svar!!! Bruno66 ger mig lite hopp... men ni andra verkar tveksamma. Hm, kanske det går att beskära det stora fläderträdet som ger skugga. Plommon är jättegott, men familjen är allergisk tyvärr, och det är just äpple jag är ute efter. Men det där med smala träd KAN kanske funka på ett soligare läge. Fast tomten är mycket liten, så det är lite svårt ändå att få plats.
Jag funderar vidare, men kanske att jag chansar ändå, med vetskap om att det är chansning!!! Tack snälla ni för svaren.
Om jag hade dina solförhållanden och inte någon annan stans att ha äpple på, t ex spaljé eller häck - så skulle jag chansa. Äppelträd är fina också om de inte får så mycket frukt. Och ibland har man tur. Ett av mina äppelträd i skuggan, Sävstaholm, får lite frukt som när den får eftermogna inomhus är riktigt god. Kanske mest för att det är frukt från min egen trädgård förstås...
Bruno66
15-10-2010, 11:20
Jag har en bekant där Oranie, Gravenstein och Åkerö växer delvis i skugga från ett stort hus. Träden står inte alls ljust och öppet. De ger massor av goda äpplen. Fast i år gav Gravensteinern inte så mycket, men jag har för mig att den gärna går in i vartannatårsbördighet. Träden är inte så storvuxna. Åkeröträdet gav över 80 kg äpplen.
Det är väl främst sommaräpplen som mognar på trädet? Inte sällan tycker jag att äpple blir som bäst om det lagras plockade ett tag innan förtäring.
Äpplen som växer lite svårt blir också bra till cider.
I Normandie, t ex, måste cideräppelträden växa i mager jord för att de ska utveckla arom, klimatet är annars för milt.
/Bruno
Plantera dina träd på din lilla tomt! Ifall utrymmet är litet så kolla efter träd på svagväxande grundstam. Det blir inget att klättra i eller hänga hängmatta i, men det kanske ändå inte är möjligt på din lilla tomt? Äpple kan växa fullständigt nöjaktigt även om de har sol bara en del av dagen. Det har jag sett med egna ögon, och även sådana träd som gett massor av härliga äpplen. Om de inte är ätmogna när du plockar dem, så låt dem ligga ett tag tills de är bra att äta.
Det är bra att plocka vartefter hursomhelst, så man slipper en massa fallfrukt. Jag förvarar i klappboxar, fungerar väldigt bra.
Kör hårt! Ju fler äppelträd, desto bättre!
/Bruno
Hej
Det problem med lite sol att träd ger lite frukt plus ,de behöver lång tid för att frukten blir mogna plus de blir lätt för <Svampen att attacker träd. H:Bassam
Lovinda
15-10-2010, 20:58
Tack, vad ni är snälla som svarar! Jag har fått massor av bra tips från er! Då är det bara fråga om vilken sort..... ja det är väl en djungel det också.... Jag är ingen äppelkännare, men Aroma är ju ljuvlig. Cyklade förbi ett jättestort äppelträd för ett par veckor sedan som hade fallfrukt som jag åt, och det var himmelskt. Det var de största äpplen jag nånsin sett. Undrar vad det kan ha varit? Mycket frisk och lite syrlig smak.
Ja, nu börjar jag drömma..... det är nåt speciellt med äpplen och äppelträd.
Det är lite drömskt med äppelträd, ja. Personligheter blir de dessutom.
Det stora äpplet som föll för ett par veckor sedan kan ha varit många sorter. Gravensteiner, Signe Tillisch m fl.
Jag vet inte vilka som utvecklas bäst i skuggiga lägen, men Ebe Plant brukar rekommendera full sol för vissa sorter som man kanske kan undvika.
Aroma är en bra, frisk sort. Trädet är friskt också. Men det kan man å andra sidan hitta överallt numera. I affären och hos otaliga grannar. Det är idag den mest sålda sorten på många ställen. Visserligen smakar de egna frukterna alldeles speciellt. Men ändå.
Fundera över när du vill kunna plocka. Och om du vill kunna lagra till jul eller ännnu längre. Om du kan vänta med att äta frukten till december. Om du längtar efter egen frukt redan i augusti. Det finns sorter som mognar tidigt och har låg hållbarhet, och sådana som inte mognar förrän de legat till sig till jul.
Fundera över om utseende och färg på frukten spelar roll, och berätta sedan vilka du fastnade för så kan jag kanske säga något om växtsättet och annat hos trädet. Det finns sorter som bildar små, kompakta kronor, och sådana som bildar breda, ljuvligt vackra strukturer, sådana som vill växa rätt upp länge innan de breder ut sig liksom låga burriga kronor med långa fruktspjut, sådana med bronsfärgade grenar, röda årsskott, rosaskimrande blom, flaxiga blommor och rätt uppåtstående...
Lovinda
18-10-2010, 20:29
Oj oj oj Cilla... det svindlar nästan när jag läser allt du skriver! Jag tänkte mig bara liksom ett äppelträd... men nu förstår jag vilken novis jag är. Jag kan inte svara på nån av dina frågor är jag rädd... men jag kommer ihåg farmors och farfars otroligt goda äpplen när jag var barn. De var så fasta i köttet och syrliga, och så var de så vackra i färgen, lite dämpat rödgröngrå. Mamma säger att det var Åkerö, och att det var vinteräpplen, men jag vet inte om hon har koll.
Men jag gillar det friska, syrliga och krispiga. Jag tänkte nog att man skulle kunna plocka dem i augusti, bara för att plocka och äta direkt. Men jag vet inte vilka sorter som hör till vad. Hur själva trädet ska se ut vet jag inte heller, och jag vet fortfarande inte riktigt hur det ska få plats, så det måste nog tyvärr vara någon mindre modell.
Jag är jättetacksam för dina svar, Cilla, det var mycket jag fick att tänka på!
Inga problem med detta inte! Om du vill ha ett småväxande äppelträd, dvs som inte blir större än 4 meter i bredd och höjd, så söker du bara den sort som du gillar och ser till att den är satt på svagväxande grundstam, t ex den som heter B9. Alla äppelträd består av två individer som du kanske vet - en rot och så en stam med krona. Dessa är sammanväxta, och det är grundstammen, roten, som styr storleken mest.
Åkerö och Gravensteiner är båda ljuvliga sorter som uppskattas av de flesta. Slå upp lite och sök på google så hittar du mer info.
Sommarfrukt som mognar redan i augusti är t ex Transparente Blanche. Härlig när den kommer, men inte alls lagringsbar. På ett par veckor måste man plocka och använda all frukt - sedan är den förbi. De tidiga tycker jag själv är goda i små mängder och under kort tid. Inte alls samma krispighet som de senare mogna äppela har.
För säsongen efter det, dvs en bit i september, finns t ex Oranie, Frösåker, Lobo, Ringstad och en lång radda till. Jag känner inte till någon av dem som man kan lagra något vidare. De äpplen som man kan äta direkt och ändå lagra är nästa och nästnästa grupp som mognar, och då blir det så många att välja på att man får gå till en pomologi på bibblan.
Bruno66
25-10-2010, 12:53
Härligt med all din kunskap, Cilla! Den inspirerar.
Gravnesteiner har jag för mig växer väldigt kraftigt, blir stort med bastanta grenar. Men jag undrar hur det blir på B9? Detta äpple lämnar knappast någon oberörd.
Åkerö ska ju ta lång tid innan det ger äpplen - men hur är även den på B9, kommer bördigheten tidigare då? Vackra, lite märkliga äpplen när det gäller färgen.
Transparent Blanche är omtyckta av barnen här, men kortlivat. Hur är det med Mantet? Det är tidigt och har en underbar doft kände jag på Julita äppeldagar. Det ska vara ett vackert träd, också, men jag vet inte hur pass krispigt det är och andra egenskaper.
Jag tycker det är jättesvårt att välja när man inte vet så mycket. Det är oerhört mycket att lära om alla äpplen ifall man söker efter något speciell, och inte ett äpple i största allmänhet.
Förresten, när man läser i sortlistor hos en del plantskolor så står där om de kan växa i halvskugga, t ex.
/Bruno
Jan af Lisö
25-10-2010, 14:37
Det skall finnas en variant på Åkerö som heter "Åkerö från Grippsholm" och som skall ge frukt redan efter 3 år.
Bruno66
26-10-2010, 22:25
Var/hur får man tag i den?
/Bruno
Jan af Lisö
27-10-2010, 08:15
Åkerö från Gripsholm skall finnas i Julitas genbank, jag har köpt ympar från dem tidigare (fast inte Åkerö), de tillverkar även färdiga träd. Prata med dem, tidigare var det Håkan Svensson, men jag vet inte vem det är nu. Sen brukar pomologerna sälja ympris av minst 100 olika äppelsorter, kolla http://www.svepom.se/. Jag ser att de sålde ympar av Åkerö från Gripsholm i år. (PM:a mig om du vill ha address till deras ympmästare)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|