vovva
Jag har ett gäng pallkragar som jag odlat grönsaker i för första gången i sommar. Nu när det är höst undrar jag vad jag skall göra med det som är kvar, ska det rensas bort eller ska det vara kvar? Jag tänker på broccoli, squash, gurka, mangold, busktomat, spenat och så kryddorna, persilja, dill, dragon, oregano, timjan. Tacksam för tips thanks.gif
ingrid fuxwall
CITAT (vovva @ 30-09-2010, 20:50) *
Jag har ett gäng pallkragar som jag odlat grönsaker i för första gången i sommar. Nu när det är höst undrar jag vad jag skall göra med det som är kvar, ska det rensas bort eller ska det vara kvar? Jag tänker på broccoli, squash, gurka, mangold, busktomat, spenat och så kryddorna, persilja, dill, dragon, oregano, timjan. Tacksam för tips thanks.gif

Broccoli, squash och gurka kommer inte tillbaka - dra upp dem och lägg i komposten.
Mangold kommer tillbaka nästa år
Tomaterna kan du dra upp och lägga på komposten men tomaterna som du slänger kan ge nya plantor.
Persilja är två årig men tenderar att gå i blom år två.
Dill är ettårig.
Dragon är en perenn växt, även oregano och timjan
Sussie F-Flower
CITAT (vovva @ 30-09-2010, 20:50) *

Va? Men ska du inte äta upp det? ohmy.gif
Peztis
broccoli - komposten, kommer inte nästa år igen
squash - se ovan
gurka - se ovan
mangold - finns tydligen olika sorter.... Trodde de var ettåriga men vissa kommer igen.
busktomat - komposten...
spenat - komposten....
persilja - tvvårig så den ska du låta vara eller flytta till ett ställe där den kan få sprida sig. År två blommar den och sätter nya fröer och självsår sig
dill - komposten...
dragon - tror den är flerårig. Skydda den gärna.
oregano - flerårig - klipp bort blomställningarna om du inte vill ha den i hela trädgårdendå den sprider sig ohämmat och hopplöst!
timjan - finns olika sorter men de jag har är fleråriga el eg är de små buskar som kommer igen precis som lavendel

Kan ju tillägga att med komposten så kan du ju lägga allt det du inte skördar där. Fyll annars frysen med spenat, broccoli, persilja, dill osv.

Kryddorna kan du ju ta in och torka även om det kanske egentligen borde ha gjorts tidigare under året. Men bättre sent än inte alls.
vovva
Tusen tack för alla tips. Självklart ska jag äta upp allt som går o frysa in oxå för den delen, tänkte mest på "resterna". Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon