BigDaddy
Ngn som har tips på hur jag ska torka dem utan att de möglar?
Bor i lgh.

Ska jag dela på dem flera ggr om så det blir småbitar?
Lägga dem på fat?

Det jar provat är att hänga upp dem på tråd. Har även skurit upp dem lite lätt för att undvika det men de möglar oavsett.

Sedan undrar jag, de som nu har kommit liet lite mögel på, kan jag skära bort det? Fortsätta torka dem på ett av era tips/sätt?
Är det farligt att råka få i sig lite mögel om det skulle kvarstå lite?

Hade helst inte delat dem alls utan bara låtit dem hänga & torka el ligga på ett fat, men det lär ju inte gå. Väldigt tråkigt att de möglar jämnt för mig.
Lite trist om jag måste dela dem flera ggr. Ser ju inte lika charmigt ut när de ligger i småbitar.
Har inget svalare el luftigare ställe än inne i min lhg tyvärr.
Malin_MeL
du kanske kan ställa en liten fläkt som är riktad mot där du hängt dem.

Preussen
här har du lite inspiration och tips 000.gif chili and garlic

hur man torkar utan fläkt och ugn beror på vilken sorts chile det handlar om. tjockväggiga såsom jalapeno och rocoto är svårare att torka än tunnväggiga.

lycka till.
skogstroll
jag använder varmluftsugn 50 grader tills de är lagom torra att köra i kvarn smile.gif
BigDaddy
CITAT (skogstroll @ 01-10-2010, 08:27) *
jag använder varmluftsugn 50 grader tills de är lagom torra att köra i kvarn smile.gif

Om jag nu testar detta, behöver de skäras upp el kan jag bara torka dem som de är?
Hur lång tid på´t ungefär brukar det ta?
Preussen
utgå från att du ska halvera dem. vad är det för sort?
BigDaddy
CITAT (Preussen @ 01-10-2010, 11:24) *

Ok det gör jag.
Har ca 10 olika sorter.
Jag delar alla på hälften så kör jag.
Tackar alla!
BigDaddy
CITAT (Preussen @ 01-10-2010, 11:24) *

Sådär. Nu är det klart.
Är grymt nöjd med resultatet. Hade tänkt torka dem & sedan smula sönder dem men när de var torkade såg de så fina ut så lade dem hela (halverade) i en finare glasburk. Vart så himla fint. Ska torka resterande imorn.

Idag torkade jag nästan 100st. Stod på i 5 timmar på 50 grader. Kör samma imorn.
Blir inget torkande mer i luften & mögel på det. Iaf inte sålänge jag bor i lgh.
Det här var skitbra. Tack för hjälpen!
Anja Danmark
De holder smagen meget bedre, hvis du beholder dem hele i glasset og knuser dem i små portioner, når du skal bruge dem...
RitRat
Tänk på att inte stänga in dem lufttätt om de inte är absolut knastertorra. Annars har du snart mögel igen....
Preussen
CITAT (BigDaddy @ 02-10-2010, 17:13) *
Sådär. Nu är det klart.
Är grymt nöjd med resultatet. Hade tänkt torka dem & sedan smula sönder dem men när de var torkade såg de så fina ut så lade dem hela (halverade) i en finare glasburk. Vart så himla fint. Ska torka resterande imorn.

Idag torkade jag nästan 100st. Stod på i 5 timmar på 50 grader. Kör samma imorn.
Blir inget torkande mer i luften & mögel på det. Iaf inte sålänge jag bor i lgh.
Det här var skitbra. Tack för hjälpen!

va kul. hoppas de smakar bra oxå. jag brukar annars halvera in frukterna och frysa in dem. fungerar fin fint. annars går det bra att köra dem i mixern, blanda med vatten alt. ngn juice och frysa in i iskuber.
BigDaddy
CITAT (Preussen @ 04-10-2010, 09:26) *
va kul. hoppas de smakar bra oxå. jag brukar annars halvera in frukterna och frysa in dem. fungerar fin fint. annars går det bra att köra dem i mixern, blanda med vatten alt. ngn juice och frysa in i iskuber.

Bra med flera tips. Jag har lite i frysen nu så kör tork på det jag har kvar här nu.
Hur länge håller sig fryst resp. torkad chili?

Har läst ngt år men lät som kort tid. Om man smular torkad chili till krydda så borde det väl kunna hålla lite längre?
skogstroll
CITAT (BigDaddy @ 01-10-2010, 10:30) *
Om jag nu testar detta, behöver de skäras upp el kan jag bara torka dem som de är?
Hur lång tid på´t ungefär brukar det ta?

jag brukar bara dela frukten och köra hela rasket, det beror väl på hur starkt man vill ha om man tar bort kärnor osv. Det kan ta en stund, jag har inget exakt minuttal
Preussen
CITAT (BigDaddy @ 04-10-2010, 10:37) *
Bra med flera tips. Jag har lite i frysen nu så kör tork på det jag har kvar här nu.
Hur länge håller sig fryst resp. torkad chili?

Har läst ngt år men lät som kort tid. Om man smular torkad chili till krydda så borde det väl kunna hålla lite längre?

om man sköter sin frys bra och inte öppnar stänger för ofta så håller de sig bra. sorter tillhörande c.chinense kan dock tappa i smak något snabbare. pulver har nog en längre hållbarhet men det är lockande enkelt att ha dem i frysen.
Anja Danmark
Hele stykker tørret chili holder smagen meget bedre end knust, som ret hurtigt mister både farve og en del af smagen... De hele kan faktisk holde sig i flere år, hvis der er lukket godt for dem.

Jeg vil ikke tro, at de kan holde sig meget mere end et års tid i fryseren, men jeg har ikke prøvet!
Preussen
CITAT (Anja Danmark @ 05-10-2010, 21:05) *
Hele stykker tørret chili holder smagen meget bedre end knust, som ret hurtigt mister både farve og en del af smagen... De hele kan faktisk holde sig i flere år, hvis der er lukket godt for dem.

Jeg vil ikke tro, at de kan holde sig meget mere end et års tid i fryseren, men jeg har ikke prøvet!

det varierar hur de håller sig. jag har halverade rocoto och manzanofrukter (c.pubescens) i frysen som är inne på sitt 3e år och de är fortfarande hur bra som helst. däremot håller sig fryst mix inte lika bra och jag har märkt på tunnskaliga c.chinense att de inte blir så bra de heller. men jag tror att hur man behandlar frukten innan och under frystiden påverkar. sköljer man dem fint och paketerar dem bra samt har jämm temperatur fungerar det bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon