Hej! Jag är helt ny på forumet. Googlade på liguster och hamnade här. Sen hittade jag hur många intressanta trådar som helst att läsa igenom.
Jag bor i en bostadsrättsförening mitt i Stockholm och brinner för vår gård. Gården är ingen trädgård utan en 280 kvm stor betongplatta. Där finns ca 40 kvm planteringsyta i upphöjda bäddar med en maxdjup på 25 – 45 cm jord.
Egentligen är det fantastiskt att det kan växa så bra som det gör i vår så kallade trädgård som är att jämställa med en stor krukplantering.
Beträffande min undring om liguster tror jag att jag har hittat svaren. Vi hade ingen susning om att man måste begränsa häckens tillväxt på höjden. Det gladde oss att den kom upp så snabbt och bildade rum som det var tänkt. Nu förstår vi att den borde ha klippts tillbaka mycket hårdare från början, så vi kommer att klippa ner den kommande vårvinter.
Det skulle vara kul att komma i kontakt med andra som är begränsade på det sätt som vi är med våra odlingar. Ett av problemen är att växterna inte har samma uppfattning som vad vi har om ljuset. Allting blir jättehögt och stort i sökande efter ljus bland alla huskroppar.
Länk till föreningens hemsida där hela gårdsutvecklingen finns dokumenterad.
http://www.lavetten11.se/forsta.php Titta på ”gårdsomvandling”, ”byggprocess gård” och ”gårdsskötsel”. Sidorna är inte kompletta. Det finns mycket att uppdatera i ”Lilla trädgårdsboken” då det har hänt en del nytänkande och nya inköp nu på sensommaren. Till exempel Austinrosor som köptes ganska små i mitten av augusti (refererar till förra stycket) är nu 1,5 höga. Att de tokblommar trots kylan är trevligt, men tanken var att de inte skulle behöva stöttas.
Det blev en lång presentation av mig och ”min” trädgård.