Full version: J##### snö
Åsa, mälardalen zon 2
Usch för snö! Var ute och skulle ta bort snö på mitt lilla växthus som jag har hemma hos mina föräldrar och upptäckte att 2 rutor i taket gått sönder av snötyngderna. Det är de första rutor som gått sönder sedan -97 då jag skaffade växthuset så man får nog anse att det har haft ganska bra hållbarhet ändå.

Jag vet att man ska ta bort snön på växthuset och jag har bett mina föräldrar att skotta bort snö med jämna mellanrum men det har varit lite si och så med det iår (farsan anser att växthuset klarar mer snö än vad jag anser, nu finns det bevis som han får se när han kommer hem från skidresan).

Jag antar att man måste sätta i något i hålen i växthuset så stommen inte blir snedvriden när det inte finns något glas i hålen. Vad ska man sätta dit? En plywoodskiva i kanske??
kryddan
Så trist sad.gif Jo blötsnö är ju rejält tungt tyvärr. Vad som helst som passar i hålet funkar väl tills du får nytt glas isatt - plywood tål väl inte fukt så där herrans bra men om du bara ska ha det ett tag och inte är rädd om skivan så bör det väl funka.
ThomasJ
Tråkigt att höra om glasen, har varit orolig själv sista veckan, med allt snöande. Jag har också mitt stående hemma hos föräldrarna. Och eftersom det är några mil att åka, är jag bara där till helgerna.

Så imorse när jag kom till växthuset var det ca 15-20cm snö på taket. Det såg inte ut att vara någon större fara ännu, men det skall ju snöa rätt mycket idag. Och sedan skall det ju bli varmare. Så jag tog och borstade ner all snö på direkten. Vill ju inte att det skall hända något redan första vintern.. sad.gif

Hoppas du hittar något du kan täcka för hålen med. Plywoodskivor med någon sorts plast runt kan ju funka. Annars en bit pexiglas, eller sådant man har på veranda tak, det vågiga. Åtminstånde tills du kan sätta in nya glas.

//Thomas
Ingrid på Västkusten
Träbit-plywood etc - det är vid dessa tillfällen jag är glad jag ahr polykarbonat i växthuset.
Kanske ta två STORA bitar plywood å täck hela taket istället så slipepr Du och farsan ha meningsskiljakligheter hela vintern :-)

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Ett tag innan jag bytte glas spände jag pressening över -Bara att skaka , så åker snön ner -Lättare än sopa i alla fall
men jag gav upp det efter ett tag och bytte ut glasen i stället
renate
ohmy.gif Jag hade med ca.20cm blötsnö på mitt växthus,tåg en pinne och körde under en liten bit,så rasade all snö i backen ingen ruta sönder.På grund av snötyngden uppstår spänning då kan rutorna sprick.En höst hade ett äpple fallit på eller rakt igenom rutan,det är inte alltid snö som ställer till det.Masonitskiva går också bra att täppa till hålet med.//Renate
ninnies
Jag bor på en blåsig höjd med knappt något vindskydd alls och var åxå rädd för att glasen skulle pajja, men vi spände upp en rejäla presenningar över hela växthuset som vi förankrade väl och det har hållit jättebra trots blåsten. Presenningen gör att snön glider bort av sig självt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon