Jag tror jag ha bestämt mig för att byta ut kryddväxterna i köksfönstret mot lithops.
Någon som har erfarenhet av dessa växter? Och var kan man få tag på dem med korrekt art-id?
jag har gjort två försök med att ha en lithops. Båda dog inom ett halvår (övervattning, de ruttnade till en liten klump gelé) så jag har insett att de var inget för mig. Ala jag har sett i butiker har gått under beteckningen kaktus/suckulent, Internet är nog bäst för identifiering, t.ex. cactiguide.com.
Alexander-VG-zon3
02-10-2010, 10:06
även jag tar död på mina efter ett tag, men den som jag haft längst har jag väl haft i 4-5år. det är den gröna på bild.
här är bild på mina , förra året.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29458794.htmlhär hittade jag en sida om deras skötsel
http://www.lithops.info/för mig har jag dom ute under sommaren när det är över +5c. avhärdar dom först. sedan ställs dom på balkongen i sept. sedan tas dom in innan frosten kommer och står inne under extraljus i öst fönster i svalrumstemp. sedan tas dom ut igen. när jag får problem är när dom får nya blad. vilket mina får antingen under hösten eller under våren--försommaren (konstigt nog växer dom inte samma alla).
när dom får nya blad tycker jag dom är känsliga både för torka och för mycket vatten och solen och ja temperatur. så det är då mina ev dör.
såhär sköter jag mina vet inte om det är rätt. men på sidan som jag länakde till står där mycket info.
Tack båda för länk-tipsen!

Så de är svåra alltså? Hm.. Jag kanske ska börja med en kruka och se hur det går. Otroligt coola och söta växter iaf
Alexander-VG-zon3
02-10-2010, 16:06
jag är en som gillar att ge näring och vatten, så dessa växter är kanske inte bäst för mig att sköta. men jag gillar dom så mycket så jag köper ändå dom och försöker klara dom så länge som möjligt. min mamma är tvärtemot vad jag är ger aldrig näring eller vatten. när hon har haft dessa så har dom trivs väldigt bra och länge.
Någon som har sett lithops till salu i Stockholm nyligen?
Jag har lyckats att klara två arter under cirka 15 år. Det finns några viktiga saker att tänka på när det gäller skötseln av Lithops. Väldränerad jord (helst humusfri), full sol, samt fullständig torka från att de slutat blomma (oftast tidiga hösten) fram till att de gamla bladen torkat in fullständigt. Därefter sparsam vattning. Under vilan bör de helst stå i en temperatur mellan 5 och 10 grader.
Humusfri jord? Var får man tag på det? Skulle sk medelhavsjord vara lämplig?
Hmm, 5 till 10 grader blir svårare att lösa. Jag kanske ska lägga ner lithops-planerna ändå.
Alexander-VG-zon3
04-10-2010, 11:07
jag blev så inspirerad av denna tråd så jag har nu köpt 100frön från england av en lithops mix ca 57kr fick jag betala med frakt.
medelhavsjord innehåller humus, en sandig/grusig mineraljord är utan humus. den svala/kalla vintervilan är till för blommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.