Full version: PH mätnig
Sabina87
Hej!

Jag köpte några hortensior i år. Två av dem är riktigt blå, men de ändrar färg beroende på PH. Hur kan jag mäta jordens PH, och köpa mätare till en rimlig peng?

Hur gör ni?

/Sabina
kerstin z5-6
Jag sätter de som ska vara blå i surjordsbädd, man kan tillsätta lite alun med men det har jag inte behövt.
malcolm
kjell.com

Kombinationsmätare, trädgård
Fukt, PH, ljus Kontrollera 99,00

[attachment=55258:48595.jpeg]

Gunilla T
De billiga pH mätarna anses inte vara tillförlitliga. Har själv inte testat men det omdömet brukar trädgårdsfolk ge.

Vanlig trädgårdsjord har sällan lågt pH värde så det är kanske inte nödvändigt att mäta ens.

Som Kerstin säger, sätt växterna i en surjordsbädd - har du ingen får du göra en med torv och Rhododendron jord.
KRT
Fundering - fungerar det att ta lite jord och lösa upp i vatten och sedan ta pH på vattnet? Har nämligen tillgång till provstickor som fungerar på vätska men inte fast material???

Och eftersom det handlar om hortensior - vad är det specifikt man ger dem för att de ska bli blå (vilken kemisk formel har ämnet), och hur ger man dem det och hur ofta?????

Mina blir ljust blålila men med mer dragning åt rött än blått, alternativt ljusrosa, betyder detta att jag har netutral jord i rabatten?
Piccante
CITAT (KRT @ 03-10-2010, 14:37) *
Fundering - fungerar det att ta lite jord och lösa upp i vatten och sedan ta pH på vattnet? Har nämligen tillgång till provstickor som fungerar på vätska men inte fast material???

Och eftersom det handlar om hortensior - vad är det specifikt man ger dem för att de ska bli blå (vilken kemisk formel har ämnet), och hur ger man dem det och hur ofta?????

Mina blir ljust blålila men med mer dragning åt rött än blått, alternativt ljusrosa, betyder detta att jag har netutral jord i rabatten?

Tänk bara på att använda destillerat vatten för annars får du ett felaktigt mätvärde.
malcolm
Det är svårt att mäta PH och få ett enhälligt resultat, finns buffertvätskor för att kolla sin utrustning mot men sådana är det inte så lätt för gemene man att få tag i. Jag har jobbat inom pappersmassaindustrin och där satt det fast monterade PH-mätare lite varstans och det var ett elände att kalibrera dessa och resultatet var mycket avhängigt av den rådande temperaturen på aktuell vätska. Det som jag tycker verkar mest tillförlitligt är lackmuspapper och det finns sådant som inte bara visar rött eller blått utan även ett färgspektra som man får jämföra med en färgkarta, gäller att man inte är färgblind bara.

Tror inte du behöver lösa upp jord i vatten för att kunna mäta Markus men jorden bör vara fuktig när du använder dina stickor. Blandar man dessutom upp jorden med vatten så späder man ut provet och frågan är ju då, hur mycket?
kerstin z5-6
Och som jag skrev ALun, ger blå färg, vattna ner -köps på apotek, ett par msk./planta
Bassam
Hej

Det finns i marknad flera metoden alla funkar bra men det finns inte apparaten som ger 100 procent rätt.

H:Bassam
KRT
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-10-2010, 11:39) *
Och som jag skrev ALun, ger blå färg, vattna ner -köps på apotek, ett par msk./planta

Menar du kaliumaluminiumsulfat KAl(SO4)2·12H2O, vilket är vad jag får fram för kemisk formel när jag googlar alun (som ju bara är ett trivialnamn, och inte en kemisk formel)?????

malcolm
CITAT (Gunilla T @ 02-10-2010, 18:36) *
De billiga pH mätarna anses inte vara tillförlitliga. Har själv inte testat men det omdömet brukar trädgårdsfolk ge.

Sedan kan man fråga sig hur exakt mätningen måste vara, det kanske räcker med en indikation vart det är på väg.
Tuvtramp
CITAT (malcolm @ 02-10-2010, 13:14) *
kjell.com

Kombinationsmätare, trädgård
Fukt, PH, ljus Kontrollera 99,00

[attachment=55258:48595.jpeg]

Tänkte köpa en sådan imorgon när jag ändå är "inne i stan", någon som provat denna modell? Man blir ju lite misstänksam när det är så billigt men å andra sidan så är det ju då inte hela världen om den är värdelös.
Tuvtramp
CITAT (Tuvtramp @ 01-11-2010, 14:17) *
Tänkte köpa en sådan imorgon när jag ändå är "inne i stan", någon som provat denna modell? Man blir ju lite misstänksam när det är så billigt men å andra sidan så är det ju då inte hela världen om den är värdelös.

Helt värdelös var den inte även om man får utläsa ph´t mer som ett ungefär då det saknades angivelse för temperatur & fuktighet vid mätning. Lärde mig att det är fuktigare nere i krukorna än vad jag tidigare trott fastän jorden är torr "ett finger ner" och att mina växter inte inte trivs om ljusvärdet överstiger 2000vaddetnuär? (en av mina plantor visade symptom på ljus bränna).

Overall så är jag väldigt nöjd med den så tack för länken! tummenupp.gif
Solstorm
Jag har flera phmätare hemma. En riktigt dyr digital och flera olika vätskor. När jag mäter ex jord så blandar jag det i vatten där jag vet ph. Med jord i vattnet så ser jag åt vilket håll ph drar och om det ändrar sig mycket eller lite. Det blir ju absolut inga perfekta värden men jag vet lite åt vilket håll det lutar i alla fall.
Gunilla T
När man mäter markens pH värde är det egentligen vattnets surhetsgrad man mäter. Om man tillsätter annat vatten blir inte mätningen korrekt, möjligen kan det fungera om vattnet är destillerat.
Tuvtramp
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2010, 10:33) *
När man mäter markens pH värde är det egentligen vattnets surhetsgrad man mäter. Om man tillsätter annat vatten blir inte mätningen korrekt, möjligen kan det fungera om vattnet är destillerat.

Ja detta påverkar ju helt klart men andra faktorer spelar också in som ursprunglig jordmån, tillsatser tex.
Gunilla T
Nu missförstod du mig, man kan inte tillsätta något nytt ämne som inte finns i marken till provet man tar.
Piccante
CITAT (Solstorm @ 03-11-2010, 10:15) *
Jag har flera phmätare hemma. En riktigt dyr digital och flera olika vätskor. När jag mäter ex jord så blandar jag det i vatten där jag vet ph. Med jord i vattnet så ser jag åt vilket håll ph drar och om det ändrar sig mycket eller lite. Det blir ju absolut inga perfekta värden men jag vet lite åt vilket håll det lutar i alla fall.

En sådan mätning låter inte speciellt korrekt? De vätskorna som medföljer är väl till för att kalibrera pH-mätaren? Ska du blanda ut jord i vatten för att kunna mäta pH måste du blanda den i destillerat eller avjonat vatten som är helt neutralt, då får du ett värde på jordens pH annars mäter du bara vattnet.
Solstorm
Jag har kalibreringsvätska till digitalmätaren och andra vätsketester. Jag har neutralt vatten att börja mäta med. Resultatet blir absolut inte korrekt men jag ser åt vilket håll det drar. Jag testade vedaska en gång. Yttepytte aska och jäsiken vad mycket ph steg.
kerstin z5-6
Alun är det namn som står på burken när du vill köpa det på Apoteket-den kemiska formeln lär vara ointressant då?
Kan användas för att få trolldeg smidig och för att få blå hortensia:)
malcolm
Det finns inget neutralt vatten och det destillerade brukar anta ett Ph på ungefär 5 medan det man har i kranen brukar ligga på ungefär 7. Totalavsaltat vatten är en helt annan sak men blandas ofta ihop med destillerat vatten.
Solstorm
pH 7 brukar väl betraktas som neutralt?
superturbo
CITAT (Solstorm @ 03-11-2010, 20:28) *
pH 7 brukar väl betraktas som neutralt?

Beror på temperaturen, men ja pH7 räknas som neutralt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon