Spikklubba
Hej! dunno.gif

Jag skulle vilja prova på att odla Jordärtskockor till sommaren, men är helt okunnig om allt, så:

När ska dom planteras?
Var hittar man bra billiga frön/rötter/plantor? (Bjärehalvön)
Vilken typ av jord är bäst?
När kan man skörda dom?
Hur känner man igen dom, utseende på blad osv...
Är dom känsliga för nåt särskilt, skadeinsekter??? eller annat?

Tackar på förhand för alla tips! thanks.gif
Piccante
Jordärtskockor "sätts som potatis" står det i böcker dvs man sätter dom i rader på ungf samma djup och kupar dom. De är släkt med solros och har samma växtsätt och utseende.
De rödskalliga sorterna är bättre för de sätter knölar fortare. De ljusa kräver lång varm sommar. Kanske ett mindre problem på Bjärehalvön iof.

FOBO- ekologisk trädgård har en bra artikel om jordärtskocka
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/gro...artskocka.shtml
KRT
En liten varning, om de trivs kan de sprida sig och nästan bli ett ogräs!!! Och eftersom de är stora och ståtliga, mina är nog över 2 m höga, så tar de ltie plats smile.gif

Annars är min erfarenhet att det är ganska anspråkslösa växter, men de trivs som de flesta andra växter i lucker jord, gärna något fuktighetshållande. Mina stod tidigare torrt (under en stor lönn) och med något komakt jord och då blev det inte mycket med dem, numera står de något fuktigt men väldränerat i lucker jord och trivs enormt bra....

Har tyvärr ingen aningom om sort, eftersom jag fått dem av en kollegas mamma, men jag tror inte det är några problem att hitta sorter som är härdiga här!
Åsa, mälardalen zon 2
Jordärtskockor är ganska härdiga (zon 6-7 i normala fall) + de har lite sjukdomar, hittar man inget utsäde i trädgårdsbutiken kan matbutikens knölar faktiskt funka bra de med. Bara peta ner den någon dm på hösten de behöver inte kupas och liknande som potatis.
robiwan
CITAT (Markus_H @ 02-10-2010, 14:20) *
Jordärtskockor "sätts som potatis" står det i böcker dvs man sätter dom i rader på ungf samma djup och kupar dom.

Innebär det att de är som potatis, dvs. att om man kupar bildas knölar längs med stammen ?

KRT
CITAT (robiwan @ 05-06-2012, 08:03) *
Innebär det att de är som potatis, dvs. att om man kupar bildas knölar längs med stammen ?

Jag har aldrig kupat mina, och får riktigt bra skörd ändå.
Har iofs svårt att tro att de beter sig som potatis - jordärtskockor är närmare släkt med solros än potatis, men det skadar ju inte att prova. Berätta i så fall gärna hur det blev, om du fick mer skörd på kupade plantor än okupade!
Allekulla
Hörde i något trädgårdsprogram att man ska använda vinterkyndel vid tillagning för att slippa gasbildning. Sen läste jag i en bok jag har att det går lika bra med sommarkyndel. Mina har jag lagt precis under jordytan, ca 5 cm och nu kommer de med fart. Lättodlad.
niggle
Något häftigare har jag inte varit med om!
Jag satte 10 jordärtskockor för två säsonger sedan. Förra året trodde jag att jag plundrade hela
området på skockor, och tänkte att "det blir nog inget nästa år".
För närvarande växer det upp en hel skog med jordärtskockor. Jag har planterat dem intill min kompost......
Men, det är fantastiskt gott. Man behöver sannerligen inte tillföra någon näring och vänkretsen tar tacksamt emot det man inte kan göra av med själv.
Smilan
[font="Comic Sans MS"][/font]

Det är riktig mumsig tex i en potatisgratäng! Var bara tvungen och införskaffa några knölar för eget själv hushåll, vilket tydligen inte var det lättaste.. ?!?
Satte knölar hösten 2011... Börja spira så smått följande vår men den förblev kortvarig pga gris-invasion en natt och bökat upp gräsmattan, grönsakslandet och odlingen med just skockorna. -cry-.gif
Så 2012 blev ett väldigt dåligt år överlag och man tappa lite av odlingslusten.

Men i år ska jag prova sätta jordärtskockan i stor murbalja (80cm i diametern och 60 cm djup), för att se om svinen låter baljan med dess innehåll vara ifred. Annars för det bli vakt med bössan. wink.gif

Är där någon som har provat odla dom i någon typ av kärl och fått skörd dessutom?
Är tacksam för alla tips & råd ni har.
Garden bliss
Min erfarenhet är att de är jättelätta att odla. Jag har sandjord och bara stoppade ner dem i marken, typ 10 cm ner. De bara växer och växer. Allt annat jag odlar tycker jag kräver mycket näring och vatten (p.g.a. jordtypen), jordärtskockorna (Bianca i mitt fall) sköter sig själva och ger riklig och underbart god skörd därtill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon