Blomknölen
02-10-2010, 12:56
Hur ska man vinterförvara pelergoner och bloddroppar ?
Ska dom kapas av och förvaras i mörk källare?[size="4"][/size]
Hej
1 du kan plocka alla blommor som finns sen ta ut planta från kruka skaka till alla jord på rötter går ut sen lägga dem i papper påse sen ta de till plats med gradar mellan 5 till 15 gradar.
2 - Minska vatten till dem före några veckor före förvara. sen klippa ner dem sen flytta dem till plats med 5-8 c och med ljus vattna dem lite en gång varje månad ( använda Atamon med vatten 1cl Atamon till 1l vatten ) till Maj.
3- Inom hus med vattna för annan vecka.
Vinterförvara bloddroppar
Det är bättre förvara dem ute med skydd när vägg eller man kan förvara dem i garaget.
Bassam
mamamaggan
03-10-2010, 03:49
Jag har mina ljust och i c:a 10 plusgrader , både pelargoner och fuchsior. Du kan klippa ner dem på hösten eller vanta till våren. I år har jag för första gången klipt dem på hösten och tagit fina kraftiga sticklingar.
De behöver inte så mycket vatten , jag ger mina en skvätt ungefär varje eller varannan vecka.
Lycka till !
På en växtmarknad köpte jag en bloddroppe som verkligen visat sig vara en pärla nu i höst. Min fråga är nu, måste den verkligen vinterförvaras. Bor i zon 3.
Alexander-VG-zon3
03-10-2010, 15:22
ute med täckning i zon 3 är det bara dom häck/frilandsfuchsior som funkar. och då i luckerjord ca 10-15cm ner i jorden i ett varmt och skyddat läge i sol eller halvskugga. med djupplantering och täckning kan det funka. under kalla vintrar kan dom dock dö ut.
ska man övervintra dom som inte är härdiga får man gräva en stor grop under tjäledjupet. och sedan täcka med halm och plast över och så fylla igen med jord. mycket jobb och ger ändå inte en säker övervintring, säkrast är då att ta in dom och placera dom ljust och svalt. vattna lite. och sedan väcka dom till våren igen och ta ut.
Bloddroppe ute i rabbat nära husväggen i zon 3 kan den överleva? Måste den vinterförvaras el vad är er erfarenhet? Köpte den i tron att det var en perenn.
Pelargoner dem kan du förvara både inne i rums temp eller mörkt i källaren eller i förråd. Och vattna dem några gånger i månaden. Man kan skära ner dem nu på hösten eller låta dem vara till våren.
Fuchsia dessa kan du förvara inne i förråd eller källare och vattna dem några gånger i månaden. Glöm inte den bästa vatten fukt mättaren du har använd fingret och känn efter om det är torrt eller blött på både på Pelargoner och Fuchsia.
Alexander-VG-zon3
03-10-2010, 17:27
Fuchsia magellanica - Scharlakansfuchsia (syn häckfuchsia, frilandsfuchsia) med sorter och hybrider. klarar sig i zon 1-2, och längre norrut i zon 3 om läget är skyddat och om man täcker den. djupplantering är viktigt. men det är bara denna art. annars ta dom in eller på annat sätt övervintras frostfritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.