Greta T
02-10-2010, 14:18
Hej alla trädgårdsvänner. Jag har idag öppnat min kompost och den är full i lera. Det ser ut som klumpar med rottrådar och runt detta är det lera. Jag slänger allt i min kompost utom mat. Den har legat i två år. Var kommer leran ifrån?
Piccante
02-10-2010, 14:24
Har du lagt kattsand i komposten?
Greta T
02-10-2010, 16:04
Nej ingen kattsand
Hej
Två år är mycket för komposten så material samla med varandra och ser ut som lera.
H:Bassam
Greta T
03-10-2010, 10:39
Men när jag nu öppnar min kompost och tror att den är fyld med härlig jord är det mycket klumpar av rottrådar och ren lera. Om jag försöker att lägga det i rabbatterna blir det stora klumpar som ligger där istället för fin mylla. Vad kan jag ha lagt dit som inte ska vara där. Nu på hösten slänger jag alla sommarblommar i komposten med tillhörande jorklump. Kan det vara en orsak. En kompost måste väl kunna ligga i två år untan att det blir lera av joren. Jag trodde att komosten blev bätre ju längre den får stå.
Gunilla T
03-10-2010, 14:08
Jag tror du är inne på rätt spår med sommarblommor och krukor. Har du använt lerjord i krukorna så är det nog den som visar sig. Jag gör ju också så men har aldrig upptäckt att det skulle bli klumpar så min fundering är att nedbrytningsprocessen inte fungerar optimalt.
För torrt? För syrefattigt? ...då stannar det av.
Du har alldeles rätt i att en kompost bli mer nedbruten ju längre den står. Tre år och tre fack använder jag mig av. Det som är viktigt är att lufta komposten åtminstone en gång per säsong för att tillföra syre. Blandar man i en del kvistar, alltså grövre material, brukar den hållas lite luftigare iaf tills materialet är nedbrutet.
Hej
Det är inte bra att man slänger alla sommarblommar i komposten med tillhörande jordklump.
OBS
Jag tycker att du hittar orsak. i alla fall du kan hackar dem och blanda dem med grov sand plus vanliga jord och använda dem.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.