Full version: Lökdags
kluringen
Hur/var får man tag i FÄRSKA lökar av vintergäck, snödroppar och klosterlilja?

Är de för gamla blir det ju inget.

Taksam för tips!
kerstin z5-6
In the green på våren.Lilla Fiskaregatan brukar ha dem Lilla Fiskaregatan
kluringen
Tack för svar, men lökar går bra förutsatt att de är fäska. Kostar skjortan att köpa dessa skönheter på rot om man vill ha många på en gång och saknar tålamod att vänta. Frön tar 3-4 år från sådd till blomma. Det måste väl finnas att köpa färska lök som har förvarats på rätt sätt?
mojan
Det bästa är väl att på våren promenera i sitt bostadsområde och tigga lite lökar av snälla människor. 000.gif . Man kan ju erbjuda något annan växt som byte.

Går du förbi min trädgård i vår skulle jag gärna byta bort lite snödroppar. yes.gif
kerstin z5-6
Hm det var ju vad jag menade -de säljer färska lökar sk In the green med blasten kvar på våren enbart...att intorkade inte vill växa vet jag ju.
kluringen
CITAT (mojan @ 04-10-2010, 19:23) *
Det bästa är väl att på våren promenera i sitt bostadsområde och tigga lite lökar av snälla människor. 000.gif . Man kan ju erbjuda något annan växt som byte.

Går du förbi min trädgård i vår skulle jag gärna byta bort lite snödroppar. yes.gif

Wow! Jättegärna om du talar om var du bor! Jag bor i Stockholms innerstad och har inte så mycket att byta med. Jo lite finns det ju. Vårt vildvin har ingenstans att ta vägen så det blir en del som rotar sig som måste rensas bort varje år. Funkor, dagliljor och ormbunkar måste också gallras. Sen brukar jag samla frön, julrosor vildtulpaner. Snödroppar och vintergäck innan dom försvann i samband med fasadrenoveringen. Titta gärna på "min" lilla trädgård som egentligen kan jämställas med en jättestor krukplantering. www.lavetten11.se och välj gårdsskötsel i menyn. Dags att uppdatera hemsidan snart med nyheter och bättre bilder som jag tog i somras. rose.gif
Rihane
Jag gick in på "gårdsskötsel" och tittade. Lite oväntat var det en fin sida med massor med tips tummenupp.gif
malcolm
Jag har scilla så det räcker och blir över.
mojan
CITAT (kluringen @ 07-10-2010, 16:09) *
Wow! Jättegärna om du talar om var du bor! Jag bor i Stockholms innerstad

Det blir tyvärr en lång promenad för dig. Jag bor i södra Sverige.
Du får vandra runt i något villaområde i Sthlm. Lycka till! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon