Har plockat en hel de frukter från Grå Valnöt och nu undrar jag hur man ska göra för att få bäst grobarhet på dem.
Just nu har jag dem på tork inomhus. Men var är det bästa sättet att förvara dem, och få dem att gro?
Att bara lägga dem utomhus kanske är att göra som det sker i naturen och slippa tänka på stratifiering, som jag antar att de behöver för att gro?
Tobias
Huggorm
02-10-2010, 19:18
Ja, det bästa är att ha dom ute över vintern så dom får naturlig stratifiering. Se till så inte mössen hittar nötterna bara.
Plantera dom NU! I var sin kruka och med nötens storlek x 2 ner i jorden. Ställ ut dom i rabatten och låt Moder Natur sköta sitt över höst och vinter. De gror förmodligen i maj-juni. Jag har sått en del av Juglans mandschurica just på det här viset.
Alexander-VG-zon3
02-10-2010, 20:35
man kan prova att så några inne också, de brukar om de är färska faktiskt gro ganska bra utan kyla i rumstemperatur. annars kyla ute eller kyla i kylskåp.
Ska jag pilla bort det gröna runt dem och bara ta nötet, eller allt?
Det var ju en bra ide att testa både och =)
Jag har ju satt mina i krukor och då tagit bort det gröna. Men efterhand blir det gröna riktigt brunt och skrumpnar ändå så ta bort det oavsett vad du gör. Det kan vara upphov tll mögel annars.
Jag plockade ett antal nötter förra året av Äkta valnöt (juglans regia) och tänkte ge ekorrarna det under vintern. Men glömde det och hittade dem i våras. Slängde ut dem och gissa om ekorren hade kul - den höll på en hel eftermiddag med att äta valnötter och gräva ner valnötter. Förra veckan hittade jag resutlatet, flera av nötterna har gott och nu har jag små valnötsträd på ca 40 cm i rabatten

Ingen stratifiering alls, alltså, bara förvaring inne under torra förhållanden. Trädet jag plockade dem av står i en lätt nedförsbacke och gissa om det är massor med småträd en bit ned längs denna....
Tror alltså inte valnöt är speciellt kinkig, men om man vill ha ett träd som man kan placera på ett speciellt ställe är det kanske en bra idé att så i kruka, annars kan man ju bara peta ner några direkt i marken där man vill ha dem......
Edit, glömde skriva att man tar bort det gröna höljet så de ser ut som vanliga valnötter. Å andra sidan så bruakr det spricka upp, ungefär som på kastanjer så det går ganska enkelt bort faktiskt.
Edit igen - stavning
Alexander-VG-zon3
03-10-2010, 13:26
dom jag har sått av äkta har jag dels satt i marken (slängt ut) på våren, alla grodde. har gjort så en annan gång också och det frös efter åt och alla frös ner men kom tillbaka med ett nytt skott.
jag har sått inne och dom har grott. och jag har sått på hösten och dom har grott. så jag tycker dom är ganska lätta att så. och håller med KRT inte alls så kinkiga.
Det där som KRT och flaxss skriver kan nog mycket väl fungera, men här har det inte fungerat på det viset. Och efter konsultation med en erfaren, äldre och botanisk herre för 4 år sedan så gör iaf jag så som han rekommenderar, och det fungerar 100%.
Blomfrun
03-10-2010, 18:32
Jag stratifierade svart valnöt i fuktig sand i kylskåpet och då de grodde sprack nötskalet upp. Sedan var det bara att pilla bort skalet och sätta valnöt med grodd.
Hemma har jag ett svart valnötsträd som är ca 5 meter högt, men den stratiafierade jag i kylen som jag docki inte orkar göra nu.
Så jag pillar bort lite fruktkött runt dem och sätter dem i mitt land istället =)
Jag kapar tråden lite, ursäktar.
När man har dragit upp en planta, hur känslig är den då ungefär. Första vintern tänker jag på. Är det säkrast att förvara den frostfritt eller går det bra att plantera ut direkt? Vet inte säkert om det är grå eller Mandchurica valnöt. Bor i Zon 2-3.
Jo, en fråga till. Jag har ett kallt garage som håller runt +2-+10 grader hela vintern. Det är dock mörkt, kommer bara lite lite ljus in. Är det ok, om jag vattnar mycket sparsamt? Den lär väl inte flippa av att det är så mörkt?
Eller går det bra att hiva in dem i jordkällaren, där är det kolsvart, lite fuktigt men någon +grad.
Tack för svar.
Huggorm
20-10-2010, 23:13
Har den bara invintrat som den skall, så skall det gå fint att övervintra utomhus. Dom växer ju vilt i delar av USA där det kan bli -30 eller kallare. Jag övervintrar min ettåriga grå valnöt ute, och jag räknar med att det skall gå bra. Manchuriska valnötsplantor har gått bra förr.
Men övervintring i garaget eller jordkällaren är säkert ännu bättre. Se till så inte möss tuggar på plantan bara, jag hade en ginkgo som blev massakrerad en vinter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.