Full version: Sniglar och Hostor
lenamarita
Hej alla entusiaster smile.gif
Jag har en liten, men viktig fråga för mig;
Blå-korn Järnsulfat ; lade ut det runt mina Hostor i förebyggande syfte,
men det var fler söndertuggade blad efter att jag la ut det än före.
Så jag tog bort det igen och nu syns inga skador på bladen.
Kan det vara så att kornen som är preparerade med sött lockbete till sniglarna
lockar dit fler än vad som skulle kommit dit om inte kornen hade varit där?
Fråga nr2;
Kan man lägga ut kalk runt Hostor utan att skada plantorna?
Eller är kalk plågsamt för sniglarna?
Hälsningar
Lena i Skåne.
CillaM
Om du lägger ut dessa korn på något annat ställe, BORT från växterna, så kommer du nog lyckas. Felet många gör är att lägga det i närheten av sniglarnas favoritmat. Självklart tar sniglarna godiset istället, och kanske kanske dina korn som efterrätt. Men då är skadan redan skedd. Samma sak med getingfällorna och "bugpoppers", dessa ska inte vara i närheten av där ni ska vara, utan en bra bit därifrån.
Bassam
Hej

Kalk kan torka Sniglar och bränna sniglar ägg men när regnar måste man lägga igen kalk på grund att Sniglar krypa över vatten.

H:Bassam
Gunilla T
CITAT (lenamarita @ 02-10-2010, 21:15) *
Fråga nr2;
Hälsningar
Lena i Skåne.

Alltså, jag vet inte om det är korrekt utan detta är mera en gissning - Hosta trivs väldigt bra i kalkfattiga jordar, jord med lågt pH värde och då kan man kanske gissa att de inte är alldeles glada i kalk no.gif inte särskilt många växter gillar jord med höga pH värden.
Bassam
Hej

Du har rätt men det är inte farlig att strö lite kalk omkring växter för att borta Sniglar.

Obs

Som jag sa inte så mycke.

lotta65
CITAT (lenamarita @ 02-10-2010, 21:15) *
Jag har en liten, men viktig fråga för mig;
Blå-korn Järnsulfat ; lade ut det runt mina Hostor i förebyggande syfte,
men det var fler söndertuggade blad efter att jag la ut det än före.
Så jag tog bort det igen och nu syns inga skador på bladen.
Kan det vara så att kornen som är preparerade med sött lockbete till sniglarna
lockar dit fler än vad som skulle kommit dit om inte kornen hade varit där?
Fråga nr2;
Hälsningar
Lena i Skåne.

Ja kanske det är så att hosta är godare än järnsulfat, jag vattnar nematoder i mina hostaplanteringar. Det hjälper inte mot de vuxna sniglarna om man inte lyckas vattna direkt de, men nematodernade får ner antalet unga sniglar i jorden och de flesta sniglarna är faktiskt under jord.
Lotta
Karin78
När jag märker att någon planta eller något område i trädgården är extra ansatt av sniglar brukar jag ta lite extra tid och gräva runt, rensa och lyfta på blad och stenar där. Min devis med sniglar är: finns det en finns det flera och för varje plockad snigel slipper jag 400 ägg.

För att minska snigelinvasionen har jag till och med grävt upp plantor för att få bort ägg-gömmor i rötterna. De gångerna har plantan varit riktigt sorglig så jag har inte haft något att förlora. Jag gräver upp plantan, plockar alla ägg jag hittar, delar sniglarna och sköljer genom rötterna. Efter det fyller jag gropen med vatten så resterande djur kommer upp till ytan och så plockar jag dem med. När det är gjort sätter jag tillbaka plantan med ny jord och sätter ut ölfällor.

Snigeleffekt häller jag i och runt komposten och så brukar jag lyfta på locket och plocka på morgnar och kvällar. Det verkar ha hjälpt för när jag tömde komposten senast var där inte några ägg.
Monaxe
Jag lägger ut snigelgift i ganska yviga områden, inte direkt inpå de växter jag är rädd om. Vad gäller funkior så är jag noga med att ta bort alla blad nu på hösten, eftersom de tydligen är en perfekt snigelgömma under vintern.
Annars brukar de flesta växter få ha kvar sina nedvissnade blad nu inför vintern, som skydd. Men alltså inte funkiorna, inte nu längere
lenamarita
Hej alla entusiaster tummenupp.gif
Tack för alla era svar och jag är jätte tacksam, för nu kan jag hantera sniglarna
och spara mina Hostor/Funkior.
Ser fram emot att ta upp kampen mot deras knaprande på mina älskade Hostor
till våren. Jag misstänker att man ska vara ute tidigt på våren för att beskämpa
och sniglarna är väl hungriga då? Äter väl desto mer. Gräver sniglar ner sig i
jorden på vintern och nätter? Det visste jag inte.
Hälsningar Lena i Skåne.
Bassam

Hej

Jag ska skicka bra informationen som jag läste:

En kopp dropp bryggt kaffe har cirka 115 milligram koffein, en espresso (och trängt kaffe) om 80 mg, medan snabbkaffe har cirka 65mg koffein. Således dropp bryggt kaffe är ungefär dubbelt så starkt som det ögonblick grejer, vilket innebär att du vill använda dropp bryggt kaffe för bekämpningen av sniglar.

Kaffe ska hålla sniglar borta. , men en koffein lösning är mycket mer effektiva, säger han: "Sniglar vända tillbaka direkt efter kontaktar [koffeinhaltiga marken]."

stänk kaffesump runt växter samt sprutning sniglar med nybryggt kaffe -

Gossen Ruda
Du Bassam, det är nog bättre att själv dricka upp kaffet och istället klippa sniglarna.
andersen
Bassam, måste kaffet vara nybryggt?eller går det lika bra med gammalt kvarglömt kaffe?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon