David Albertsson
02-10-2010, 21:21
Hej
Vi har odlat purjolök i sommar. Nu undrar jag hur jag ska göra med dem nu inför hösten. Vi bor i Västerbotten och har hört att det ska gå att ha kvar dem i landet. Kan det verkligen stämma? Nattfrosten har redan gjort sig påmind under den senaste veckan
Jag har purjo för första gången i min odlingslott.
Jag köpte färdiga plantor, vinterpurjo. De kan enligt uppgift stå kvar över vintern. Det kan hända att man får ta bort de yttersta bladen.
Så det är nog fråga om vilken sort du har.
Hälsningar,
Niggle
Eva 33c
07-10-2010, 10:16
Purjolöken klarar sig nog under vintern ute, jag har ibland skördat någon kvarglömd planta på våren. Växten är ju tvåårig i sig själv och får den stå ett år till antar jag att den blommar. Problemet med att ha dem ute i landet under vintern i zon 5 (som jag har) är ju att det inte går att skörda dem när de frusit fast i backen utan att de bryts av. Så om du vill kunna använda purjolöken under vintern så måste du hitta på något annat sätt att förvara den. Man kan jordslå dem i en jordkällare om man har en sån, annars är ju frysen lätt och behändig. Ingen förvällning behövs utan man kan frysa in dem i lagom stora bitar och ta fram till soppor och grytor efter behov.
andersen
13-10-2010, 16:38
Ibland så blir det några plantor kvar, dom tar jag tidigt på våren, om man väntar för länge på våren, så blir dom stenhårda och går inte att äta.
Jag låter alltid en del purjo stå kvar ute under vintern. Om/när det fryser i marken, är det bara att skära av purjon längs marken. Jag odlar i zon 1 och vi har sällan riktigt kallt, men förra vintern blev lång och kall och då gick det hårt åt löken. Så det beror mycket på hur vintern blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.