Full version: Höst röj
ogräset
Hejsan!

Det är bara att erkänna hösten är här och växthuset skall städas ur. Var ute några timmar igår plockade bort och slängde, men har fortfarande en del växter kvar. Har chili och physalis med mycket frukter så de får stå ett tag till. Mitt olivträd står fortfarande ute men jag tror att det vill komma in i växthuset snart.
Hur har ni det i era växthus, säger ni också som Ronja Rövardotter det är en blåsig och kall sommar vi har. Bara för att man inte vill erkänna att det är höst på väg till vinter.

Ps Egentligen gillar jag alla årstider men jag vill ha växterna kvar, är lite kluven i det fallet.

Ha de!
Birgitta:-) yes.gif

Växthus1465.jpg

rosita
Jag har också röjt i helgen, tömde hela växthuset (inte så många växter kvar) och skurade och gjorde rent också. tummenupp.gif Nästan klart med bubbelplasten också, så nu fattas bara frigolitskivan på golvet och en sida till med bubbelplast, så är det vinterbonat! 000.gif Fick hjälp av gubben, så det gick ganska fort! smile.gif
Peztis
Ogräset: vad fint du har det i ditt växthus!!!
bergvallmo
Vilket superhärligt växthus du har. Själv är jag dålig på att röja och fixa i trädgården på hösten. Ränner mest i skogen och plockar svamp med kaffetermosen i ryggsäcken smile.gif

Men nästa helg har jag sagt mig själv att trädgårdsmöbler ska in och krukor med sommarblommor tömmas.... men jag har bubblat in växthuset för några veckor sedan smile.gif
ogräset
Hejsan!

Kul att ni gillar mitt växthus tycker själv att det är toppen. Plockar också ganska mycket svamp det blir mest kantareller. Och så har min man och jag börjat med geocaching det är otroligt kul. Men ibland känns det som om tiden inte räcker till man måste prioritera men vad väljer man när man tycker det mesta är kul.
Men nästa helg skall jag isolera en del av växthuset och olivträdet får komma in.

Ha en underbar höst.

MVH Birgitta

Hyssna kvarn 20100812

[attachment=55296:Hyssna_5_DSC8053.jpg]
Louisen
Birgitta; jättefint växthus! Jag måste ju passa på att fråga dig... blush.gif har du ventilationsfönster i taket? Och isåfall, är de liksom förhöjda jämfört med resten av taket, eller är de i samma nivå som resten av taket? Jag hade bestämt mig för hur mina ska se ut (vi hååler på och bygger med trästomme som ditt) och fått en del goda råd från forumvänner, men nu har jag krånglat till det i huvudet igen unsure.gif
skogstroll
jag älskar hösten och jobbar på att gilla vintern också även om det är svårt. Försöker hitta på alla möjliga ursäkter för att gilla vintern... man kan planera nästa år, man slipper gräva och greja... whistling.gif fast usch vad jag hatar snö och is som man halkar på... och så måste jag gååååå till bussen 3 km, när jag kommer fram fryser mina svettpärlor till is och det är inte skönt
Peztis
Jag tycker om vintern och har alttid älskat den.
Det som mest lägger sordin på tillvaron är elräkningen...

Men är det inte helmysigt att vara ute så man blir lite kall - inte genomfrusen - och sedan komma in och sätta sig vid brasan och mysa med en bok?
ogräset
Hejsan!

Jag har tre ventilationsfönster i taket, som jag öppnar för hand.De brukar för det mesta stå lite öppet hela sommaren. Det fungerar väldigt bra, det blir aldrig riktigt hett inne i växthuset. Det är en ram eller kant som går ner lite i taket,det är svårt att förklara men det funkar bra.

Hoppas att du lägger in lite bilder på växthuset det är alltid kul att se, lycka till med bygget.

MVH Birgitta tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon