Full version: Market More
Christa
Har sex plantor Market More. Vi har nog skörda minst 60 kg gurkor. Jag skörde en stor idag som vägde 800 gram och var 28 cm lång. Det som är bra med sorten är att de fortfarande är goda även om de blivit stora. Den jag äter på nu är dock inte riktigt lika god som en normalstor.

De flesta väger ca 450 gram vilket ju är stor det också. Tjockt fast och saftigt kött.
Scout
Jag har också odlat denna fantastiska gurka, "Market more 76". Det är årets bästa växt på kolonilotten. Jag har odlat dem på friland, och där verkar de trivas bra (förodlade inne i kruka först). De 4 små plantorna har gett minst 25-30gurkor. De flesta jag skördat runt 25cm långa, hittade en bortglömd som var riktigt tjock men den var lite besk. De är knottriga och lite taggiga, men taggarna lossnar lätt när man pillar på dem.

Men framför allt smaken. Det är den första gången jag odlar gurka, och de är så sjukt mycket godare än de stackars växthusgurkorna man hittar i affären.

Det blir definitivt fler plantor nästa år. och då ska de få kompostbursgaller att klättra på och gödsel.

Helt klart årets grönsak!

rosita
Tack för tipset, jag ska nog testa den nästa år. Var köpte ni fröerna?
Christa
CITAT (rosita @ 06-10-2010, 14:52) *
Tack för tipset, jag ska nog testa den nästa år. Var köpte ni fröerna?

Det har varit så segt i forumet så när det inte kommit några svar på flera dagar så slutade jag kolla. Jag köpte fröna genom odla.nu men jag har för mig att jag såg dem i affären här också. De har både Weibulls och Nelson men någon av dem var det. Tror den har blivit mer och mer populär.

Vi hade 6 plantor och det har varit svårt att hinna äta alla gurkor. Nackdelen i jämförelse med växthusgurkor är att man får vänta till slutet av juli innan det blir gurkor och att det kan bli dålig skörd om det blir en kall sommar.

Vi har nog skördat över hundra gurkor och det finns fortarande minst 20 kvar men bladen har vissnat nu.
rosita
Market More är det en gurka med kärnor, liknande västeråsgurka? Eller är det en sorts slanggurka?

Jag får alltid spinn på slanggurkorna i växthuset, så jag har tänkt att odla gurkorna utomhus intill husväggen nästa år. Ska prova Market More då.
Christa
CITAT (rosita @ 10-10-2010, 14:22) *
Market More är det en gurka med kärnor, liknande västeråsgurka? Eller är det en sorts slanggurka?

Jag får alltid spinn på slanggurkorna i växthuset, så jag har tänkt att odla gurkorna utomhus intill husväggen nästa år. Ska prova Market More då.

Det är en tvåkönad gurka som får kärnor om den får mogna. Dock kan den sitta ganska länge innan den blir övermogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon