palle48
03-10-2010, 09:44
Jag köpte ett par rosor i våras, som jag inte fick namnet på. Blommorna ser ut som bollar, ung. 5-7 cm. Dom såg inte så mycket ut för världen. Jag planterade dom i krukor och de blev mycket vackra (se bild). Nu till min fråga, är det någon som kan säga vad den heter och kan jag låta den stå i krukan, under tak, utomhus i vinter. Ska den ha vatten? Ska jag beskära den nu eller i vår?
Tacksam för svar.
kerstin z5-6
03-10-2010, 18:18
har du möjlighet gräv ner den snarast i marken ,kupa upp jord runt den strax innan tjälen kommer ,vattna rejält om det är torrt.I vår kan du ta upp den och kruka den igen.Sorter är svårt at bedöma med bara ett enda foto.
palle48
03-10-2010, 20:16
Tack! Då får jag gräva ner den, hade hoppas slippa det, men den överlever kanske inte då.
Alexander-VG-zon3
03-10-2010, 20:47
det liknar mycket min polyantha 'Red Fairy', OM det är den så har den övervintrat här i zon 3-4 med grön vinvterväv ibland om i kruka den senaste vintern klarade den utan skador med enbart snö som skydd .
men jag vet inte om det är en sån, det finns säkert många som ser ut så.
Har du möjlighet att gräver ner den är det bästa altantivet.Det är svårt att skyddar krukor ute,de bottenfryset och ev fryser rötterna,då är det gor natt med rosen.
Alexander-VG-zon3
04-10-2010, 20:31
problemet för mina rosor som jag övervintra ute i kruka inte nedgrävda zon 3-4. verkar vara för mycket/för lite vatten eller att det växlar för mycket från värme och kyla inte att jorden fryser. mina rosor är alltid igenom frusna hela vintern. sedan skyddar jag dom med väv för att jämna ut klimatet. i vintras inget alls då det kom så mycket snö så räckte det. men sedan har jag ju ganska tåliga med. lägst i vintras -23c.
bland annat min Red Fairy har klarat sig bra, och har gjort sen hösten 08.
det blir ju tjäle även i marken, men jorden jämnar ut betydligt bättre än om den är i kruka.
så visst är det nog det bästa att gräva ner dom i jorden, speciellt om man inte vet vad det exakt är. men skulle det vara så att det inte går så kan dom klarar sig ganska bra även i kruka med exempel grön vinterväv om och så massor av snö överskottat. sedan är det en ohärdig ros bör den väl istället tas in och övervintras kallt men frostfritt. men då kvittar det nog om den är i marken eller i kruka för då hade den nog dött ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.