Trevligtjej27
03-10-2010, 09:47
Jag har använt löv och granrisar till dessa över vintern men det hjälpte inte:
Buskpion Rockii - nästan död, torkade grenar, fick pyttelitet blad i år. sägs gå till zon 6.
Äppelträd Quinte zon 4 - sprucket halvtorkat träd
Finska Rhododendron - torkade grenar, fått enstaka nya gröna blad, sägs gå till zon 7.
Kanadensisk ros: Adeleine hoodless - har två grenar resten är torkat
Hope for humanity - helt död
Dessa buskrosor sägs gå till zon 6-7 och ändå är de risiga eller döda.
Havtorn: Honplantan Ljubitelskaya är död, hanplantan Rudolf lever. tål -40 grader.
Rhododendro Azalea: död, tål -35 c.
Varit kring -30 grader i vinter. Frågan är alltså hur länge dessa växter tål att ha under vintern.
Planterade du dem förra året och de klarade inte vintern som var?
Vet inte om det då är nogot att gå på för vintern var extrem på olika sätt och det var många växter som strök med i hela landet.
Men bra information för er som bor lite längre norröver! Det är super för dem som går och undrar om de ska köpa den eller den plantan.
Gunilla T
03-10-2010, 10:36
Man måste nog ha mera information om skötsel, plantering, jord, krukodlat/barrotat osv. innan man kan dra slutsater om varför växter avlidit.
Denna höst/vinter var extrem på många sätt. Den långa varma och blöta hösten gjorde att många växter inte invintrade på ett bra sätt och då fryser de när kylan kommer plötsligt.
Trevligtjej27
03-10-2010, 10:58
Jag har haft dom i två vintrar.. alla som var på gränsen till härdighet strök med årets kyla. de övriga klarade sig utan någon skada..
Det finns bra buskrosor för zon 7 som tillhör Bugnetsläktet. klarade sig bra trots extrem kyla.
Taggrosor kanske är härdigare än vanliga taggfria?
Det finns växter som funkar bättre..Exempel vilka som är bra:
Minikiwi annikki
Lettisk körbärsbuske
Sibirisk Björnbär
Äppelträd ryska Borgowskoje, den klarade sig bra
Exempel på perenner som funkar hos mig:
Klippstånd
Lungört
Hostor
Lupiner
Dagliljor
Lilium balticium
Brandlilja
Tigerlilja
Lilium monte negro
Kungsängsliljor
Löjtnantshjärtan etc.
Sedan så kan jag tipsa att inte plantera röd studentnejlika i rabatten, den blir som ett ogräs.
Trevligtjej27
03-10-2010, 12:05
Ja då blir det dyrt att köpa växter om man ska anpassa dom efter hur de överlever klimatet. Om det blir en kall vinter så stryker de med.. då hade jag hellre köpt en planta som man inte behöver byta ut vartannat eller vart fjärde år.
Åsa, mälardalen zon 2
03-10-2010, 14:21
Även i zon 2 var det riktigt härdiga växter som tog skada eller strök med, vintern som var senast var ganska hård mot växter i HELA sverige.
kerstin z5-6
03-10-2010, 17:53
Du kan eg inte dra några slutsatser alls om din jämförelse gäller denna vinter som var -I zon 5 dog eller frös 85 % av alla mina rosor , jag har odlat dessa i Västerbotten i 15 år och aldrig sett liknande.
Vi i norr har svårt med vedartade växter och måste ( om man inte som jag tycker om utmaningen i zonknäckeri)köpa vedartade som är tåliga och robusta.Perenner går däremot utmärkt-de flesta sorter är härdiga i hela landet, några går mkt dåligt söderut tex Blå bergvallo meconopsis, andra klarar inte så lätt av våra torra kalla vintrar som Höstanemon.
Det finns nog 20 olika rosor som går fint i zon 7, välj rugosa , pimpineller och albor i första hand
Udla i upphöjda bäddar , där tjälen släpper fort
Vattna tidigt på våren -
blanda grovt grus i jorden, och se till att även dina upphöjda surjords rabatter står på ett rejält lager grus om du vill ha Rhoddar.Azalea är fö ett bättre alternativ då de är lövfällande och inte lika torkkänsliga som Rhododendron.
Ezereht
05-10-2010, 06:14
Tack ändå, Det är alltid trevligt mer olika erfarenheter tycker jag. Jag planterade Hope for Humanity i Boden och den klarade sig i skyddat läge. Men det är kanske zon 6. Kan tänka mig närmre zon 7 blir för mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.