Fröken Knuff
Jag har en tomatplanta som har slagit alla rekord och blivit kanonstor och fin. Det känns inte kul att behöva slänga bort ett så fint exemplar, så jag funderar på om det går att övervintra tomater på något sätt?

Vad vill de i så fall ha för betingelser?

Helst skulle jag vilja övervintra hela plantan, men om det inte går kan det fungera att övervintra som stickling? dunno.gif

Anja Danmark
Med mindre du har supergode overvintringsforhold, duer det ikke rigtigt at overvintre hele planten, men det kan lade sig gøre med stiklinger.

Det er dog ikke selve stiklingen, du skal bruge til næste år. Den bliver nemlig meget lang og ranglet - men læg stilken vandret i januar, og der vil hurtigt komme sideskud i bladhjørnerne. Dem bruger du til stiklinger og får på den måde hurtigt nogle fine planter at bruge i den nye sæson.

Håber du forstår, hvad jeg mener!

mvh
Anja
kentbra
Visst går det att övervintra Tomatplantor. Men de kräver stor plats och mycket ljus.
Varför inte bara ta sticklingar av den.
Sätt de i fuktig såjord med en plastpåse över. Rotar sig snabbt och tar inte lika mycket plats.
Skulle den bli lång och rangliga, så tar du bara en stickling på sticklingen fram i mars.
Dessa kan du sedan dra upp och sätta ut.
Brukar bli tätta och fina plantor och exakt samma som ursprunget.

Kent
Fröken Knuff
Åå då får jag försöka med sticklingar och hoppas att de behåller livskraften som finns i denna härliga tomatplanta! bravo.gif
Men jag ska ändå behålla moderplantan så länge det går för att dels se om det går att övervintra den (det blir ett roligt experiment om inte annat biggrin.gif ) och dels förhoppnigsvis få mogna fina tomater ett tag till.

Tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon