Full version: Skrovlig potatis?
Sara.
Varför har potatisen blivit skrovlig (skördades idag)? Några är sådana, men inte alla och inte hela.

[attachment=55290:DSCN1826.JPG]

//Sara
*Stintan*
Ser ut som skorv. Kan bero på lite olika saker. Blir lättare skorv när det är en varm sommar, aska och kalk kan också bidra. Fel gödselmedel för potatis kanske. Skorv går oftast inte på djupet i potatisen så den brukar vara fullt användbar ändå.
Sara.
Gödslet kan det nog inte vara fel på för det har dem inte fått alls. Jag är förvånad över att de växtre så bra som det trots allt gjorde. Nej det ser inte farligt ut. Men går det att undvika i framtiden är det ju bra smile.gif

Bassam
Hej
det finns 7 steg för att minska Skrov :
Steg 1

beskära plantor jag menar att minska bladen för att heja luften och minska fukt som Skrov tycker om.

Steg 2

lägga inte skadad delar i kompost på grund att mögel sporer kan överleva komposteringen.

Steg 3

Använda rena sax när du ska flytta från planta till planta doppa före i T sprit.

Steg 4

Vattna växter på morgon för att ska inte fukt samla i plantor.

Steg 5

försöka att solen går bra genom planta för att skrov tycker inte om sol.

Steg 6
Om skrov attacker din plantor använda Fungicider innehåller kaliumbikarbonat, Neem olja eller svavel bekämpa problem mögel,

Ste4g 7

Du kan spreja på vatten som är 42 gradar för att Skrov kan inte klara sig plus du kan bekämpa andra insekter på samma tid.

H:Bassam
EKLO
Jag har haft mycket problem med skorv (och har fortfarande på vissa ställen) - jag menar nu inte att skorv är nåt allvarligt problem, för potatisen är ju lika god ändå, men det är klart man vill ha släta fina potatisar.

Jag har prövat en massa saker, men det som hjälper mest är att sänka ph-värdet ordentligt i landet där du odlar potatis. Jag har gjort det genom att odla i halm, det är tydligen tillräckligt surt, i alla fall blir det avsevärt mindre skorv. Viktigt är också att vattna på försommaren när det är torrt, skorven kommer lättare just under försommaren om de har för torrt.
Sara.
Jag hade bara satt tre potatisar i år och det blir nog inte så mycket mer nästa år, men jag ska ha det i tanken smile.gif Tack för hjälpen!
Bassam
Hej

Med minska sänka ph-värdet , Skrov blir mera de tycker om låga PH plus varm , men du som minska Skrorv med minska PH , du har tur att miljö blir kallare.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon