Full version: Malabarspenat
rosita
Jag har två fina plantor malabarspenat och det gör lite ont att bara kasta dem. Kan det gå bra att övervintra?
Kanske i växthuset minst 5 grader och extraljus?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har haft en inomhus i köksfönstret i 3år den såg ganska risig ut under vintern, tror växthuset och svalt men plusgrader borde funka bra.
Alexander-VG-zon3
fast undra om den verkligen vill ha en kall vinter som +5 ? det är ju en tropiskväxt. jag skulle nog hellre testa rumstemperatur och extraljus.

när jag odlade den (har testa ett par gånger), så övervintrade jag i källare mörkt och i rumstemperatur. den i rumstemperatur verkade nog må lite bättre.
rosita
Jaha, det blev dubbla bud... Jag tror att jag provar med en inomhus och en i växthuset. Tack för hjälpen!

Jag testade att sätta 3 sticklingar i vatten också, ska bli kul att se om det funkar confused.gif
Alexander-VG-zon3
jag vet inte om det funkar jag har nog aldrig haft dom så kallt, så jag kan verkan sig ja eller nej. dom kommer från Madagaskar och östra Afrika och ut till syd/östra Asien.

men då dom är tropiska och kräver ganska mycket värme under tillväxtperioden, så tänkte jag att +5c kanske var för kallt. men det kanske funkar ändå. som sagt jag vet inte. men har du så du kan testa på två ställen tycker jag du ska göra det.
Solstorm
Jag har köpt malaberspenat som krukväxt för många år sedan. Växte som attan och höll sig grön och frisk inomhus hela året. Den blommar och sätter frö. Man får vara lite försiktig med bären bara för de färgar av sig och ger fula fläckar.
Helen i Piteå Zon 5
Javisst är det så att Malabarspenat säljs som 'vanlig' krukväxt i blomsterbutikerna då och då. Går jättefint att ha i rumsfönster, den gillar värme men precis som Solstorm säger så växer den enormt, man får ha en ordentlig klätterställning och bären ger fula fläckar.
rosita
Jag tog några sticklingar och satte i vatten och nu, 5 dagar senare, har det bildats rötter bravo.gif De ska nu planteras i samma kruka och så får den stå i ett ljust fönster. Moderplantorna står fortfarande fina, en inomhus och en svalt i förrådet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon