Full version: Obestämd krukväxt
QiBossa
Min mor tog hem ett skott av denna växt från någon av sina medelhavsresor och jag försöker nu identifiera vad det kan vara för någon sort. Den är enormt härdig, behöver inte mycket vatten och blommar tacksamt i söderfönster. Det är egentligen inte en klängväxt, den utvecklar inga"fötter" för att hålla fast sig med utan skulle naturligt hänga ner eller sprida ut sig som en marktäckare. Den växer snabbt och blommar ofta med sina ganska märkliga gula blommor. Såvitt jag har märkt så fröar den inte av sig men om man nyper av ett skott så rotar det sig fort. Den här alla karaktäristiska egenskaper för ett riktigt ogräs men vacker är den.

Är det någon som vet vad detta kan vara för en växt?

varghem
vilka vackra blad och blommor... smile.gif
Alexander-VG-zon3
skulle tro det är någon växt från Gesneriaceae familjen - Gloxiniaväxter.

kanske någon typ av Aeschynanthus.
QiBossa
CITAT (flaxss @ 04-10-2010, 16:08) *
skulle tro det är någon växt från Gesneriaceae familjen - Gloxiniaväxter.

kanske någon typ av Aeschynanthus.

Nu har jag letat runt lite och det verkar definitivt vara någon typ av Aeschynanthus, har inte hittat exakt benämning men det är samma typ av växter. Stort tack för hjälpen!
aldo
Kan det månne vara en Columnea confused.gif
tulle
Jag tycker också att det liknar en Columnea, se här:
Columnea
Jag skickar ett PM till dig.
QiBossa
CITAT (tulle @ 05-10-2010, 13:50) *
Jag tycker också att det liknar en Columnea, se här:
Columnea
Jag skickar ett PM till dig.

Columnea carnival ser ut att stämma väldigt bra
mbn
Kan man få tigga ett skott..? wub.gif
Mia i Skåne
Det du har är en eldranka, en växt som lever vild i Mellan- och Sydamerika. Just din sort heter Columnea 'Carnival' och är är en av de finaste sorterna tycker jag. Columnean sätter frö ibland och då bildas ett litet bär. Inuti detta finns frön.
batski
Mycket fin!

Columnea är epifyter så för bäst effekt kan man ha dem i amplar eller hänga upp dem på väggen och låta rankorna hänga ner:

Columnea microphylla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon