Full version: Så gräsmatta nu?
Hanna.T.L
Hej! Jag tänkte så gräsmatta i min trädgård, kan man göra det så här dags på året? Tacksam för alla tips smile.gif
Malvia
Klart du kan, så snart som möjligt så den hinner etablera sig lite.
Bassam
Hej

Du kan om jorden är inte frost.

H:Bassam
malcolm
Ja, det är faktiskt en fördel att så gräsfrön sent på hösten.
Aqvakul
Anmäler lite avvikande uppfattning. Man brukar hävda att det krävs minst 10 grader för att gräset ska sätta fart och växa. I zon 1 (sydkusten) så funkar det bra nu och kanske också längst i norr då fröna sätter igång att gro först till våren. Men i området däremellan så är risken stor att frön gror lite grand och sen tas av frosten. Klart bästa tiden att så är i början av augusti eller april/maj (beroende på var man bor).
mejram
Jag kan återkomma med svar i vår. Strödde ut frön förra veckan på en 20 kvm stor gräsplätt som blivit uppgrävd för bergvärme. Funkar det inte, så strör jag väl ut nya frön i vår. unsure.gif
Hanna.T.L
Åh, vad mycket respons, tack snälla smile.gif Då gör jag nog ett försök, bor i Stockholms innerskärgård - antar zon 2-3, givet att jag får hit jord illa kvickt... Jag tänkte gräva upp nuvarande yta som består av fyllnadsmassor med ganska mycket sten och lågkvalitetsjord, allt täckt av ogräs. Sedan lägga på ett ordentligt lager matjord, 15 cm, och så på den. Tror ni det räcker eller måste jag rensa befintlig yta innan?
Solstorm
Augusti är en bra månad att så gräs på, kanske går det i september också. Nu går det så sakta och blir nog inte så härdigt till vintern. De som blir gladast är nog fåglarna som blir matade med frön. Så tror jag.
Aqvakul
CITAT (Hanna.T.L @ 04-10-2010, 21:02) *
Åh, vad mycket respons, tack snälla smile.gif Då gör jag nog ett försök, bor i Stockholms innerskärgård - antar zon 2-3, givet att jag får hit jord illa kvickt... Jag tänkte gräva upp nuvarande yta som består av fyllnadsmassor med ganska mycket sten och lågkvalitetsjord, allt täckt av ogräs. Sedan lägga på ett ordentligt lager matjord, 15 cm, och så på den. Tror ni det räcker eller måste jag rensa befintlig yta innan?

Ja, du bör absolut rensa bort alla ogräs.

Det kan fungera att så nu, men för varje dag blir det egentligen alltmer för sent. Efter den här tillfälliga "värmeböljan" så är det ganska sannolikt att det blir rejält kallväder ett slag. Kan du vänta till våren, eller ännu hellre till augusti, så hade jag gjort det.
Bassam
Hej

Du är bättre om man köper färdiga gräsmatt och rullar dem under våren eller höst på den tips man kan slipa risken av frost eller fåglar.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon