Full version: Vad är detta?
AnniP
Vi är så nyfikna på vad det är som växer i vår trädgård. I våras upptäckte vi två så vinröda blad som vi trodde var ogräs. De var dock så fina i färgen så vi lät dem vara. Dessa små blad har under sommaren vuxit enormt och blivit till en 1,5 meter hög växt. I verkligheten är bladen och "blommorna" mer vinröda och inte roströda. Det skulle vara så roligt om någon visste vad detta var.

[attachment=55314:Bild0069.jpg] [attachment=55315:Bild0070.jpg]
Gåsis
Jag tror det är någon form av rävsvans.

/Åsa
Kryddan03
Någon Amaranthus ser det ut som. Vilken namnsort vågar jag mig inte på.
Googlade lite och hittade denna som liknar din: Amaranthus Cruentus Velvet Curtains
AnniP
Tack för hjälpen! Lyckades spinna vidare och ta reda på att det är en Amaranthus caudatus 'Velvet Curtains', dvs en slags rävsvans. Hur vi har fått in den i trädgården har vi inte en aning om. Kanske en fågel... Nu får vi läsa vidare på nätet om den.

Tack Kryddan03, vi lyckades visst samtidigt :-) Nu blev jag ju ännu mer säker.
Bengt i Särö
CITAT (AnniP @ 04-10-2010, 20:41) *
Vi är så nyfikna på vad det är som växer i vår trädgård. I våras upptäckte vi två så vinröda blad som vi trodde var ogräs. De var dock så fina i färgen så vi lät dem vara. Dessa små blad har under sommaren vuxit enormt och blivit till en 1,5 meter hög växt. I verkligheten är bladen och "blommorna" mer vinröda och inte roströda. Det skulle vara så roligt om någon visste vad detta var.

[attachment=55314:Bild0069.jpg] [attachment=55315:Bild0070.jpg]

Hej AnniP.

Här är det rätta namnet <H2 align=left> Celosia argentea var. cristata (Plumosa Group)</H2>
Ja det stämmer med fåglar som sprider frö,den är lättodlad,men den är bara ettårig.

Hälsningar

Bengt i Särö

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon