|
Full version: Tvättmamskin
malcolm
04-10-2010, 19:54
Det har börjst lukta illa om min tvättemaskin, en Cylinde från år 2000 eller nå´t. Den tvättar bra men jeg tycker inte att tvätten luktar fräscht. Ofta känner jag en unken lukt från tvätten och detta oberoende om jag nyligen gjort rent filtret eller inte.. Har försökt köra maskinen tom med Klorin men det har inte blivit bättre för det. Några tips...?
Använder fö. "Spar" tvätt medel från ÖoB.
Om du inte redan har gjort det så prova köra maskinen på 90 grader en gång.
Det hjälpte i alla fall hos mig så nu kör jag min maskin på hög värme någon gång i månaden.
/Anki
malcolm
04-10-2010, 20:07
Tack för tips, skall försöka med det
Kryddan03
04-10-2010, 20:16
Du får sluta att tvätta dina prydnadsväxter i maskin så skall du se att det slutar att lukta.  Varm tom maskin, som redan har föreslagits. Du kan också testa att köra en tom maskin med lite ättika, vinäger eller citronsyra. Det brukar ta bort både kalkavlagringar och dålig lukt.
Solstorm
05-10-2010, 08:51
När jag gör rent filtret och tappar ut bottenvattnet ur maskinen så luktar det vedervärdigt, precis som om det är samma gamla vatten som står där jämt och inte cirkulerar runt med det andra vattnet. Jag har inte märkt att tvätten luktar illa utav det men tycker ändå att det är lite äckligt. När jag tömmer filtret och bottenvattnet så brukar jag tappa i lite vatten och tömma igen för att få sköljt ur mer av det läskiga vattnet.
malcolm
05-10-2010, 08:53
Oooops... min tråd hamnade visst under fel avdelning och stavat fel till tvättmaskin har jag också gjort.
Irene_L
05-10-2010, 10:34
I tv-programmet Rent Hus fick man tipset om citronsyra. Man häller i en påse (30 g) i tvättmedelsfacket och sen kör man maskinen! Jag är lite osäker på vilken gradantal men tror det var 90 grader!
malcolm
05-10-2010, 14:53
Har inhandlat citronsyra och kör tvättmaskinen just nu på 90°C, hoppas det hjälper.
mimmi 1
05-10-2010, 15:43
Malcolm!! jag säger bara ÄTTIKA !! den lilla flaskan med röd kork från perstorp... När du tvättar nästa gång, så häller du en dl perstorp ättika, antingen i en tvättboll, eller över kläderna i maskinen... dosera tvättmedel som vanligt och kör din tvätt! tvätten luktar garanterat nytvättad och fräch, den dåliga lukten beror på de micro organismer som bildas av tvätt-och sköljmedels rester, och detta försvinner med ättika. Tvätten luktar INTE ättika sen, utan bara jättegott! (speciellt om du använder grumme flytande) Detta kan du göra ett par gånger på raken, sedan nån gång omsänder, speciellt med handdukar, och så har jag märkt att svarta kläder har en tendens att lukta unket... men sedan jag provade med perstorps ättika, så klarar jag mej inte utan.. det står alltid en flaska i tvättstugan!! hupp!! det lät som värsta reklamkanpanjen  men det är faktiskt provat och sant ! och vilken tur malcolm att du satte tråden i fel forum, annars hade jag troligtvis inte sett din fråga, och du hade inte fått mitt super-duper tips
Mimmi, vilken jättebra idé du hade!!! Det måste jag testa. Trodde att det bara var jag som hade problem med att just de svarta kläderna luktar illa. Varför är det just de svarta?  Och jag håller med dig om att det var ett riktigt bra fel av Malcolm!
mimmi 1
05-10-2010, 19:59
inte en susning!! ett mysterium! men prova att tvätta handdukarna i flytande grumme tvättsåpa och 1 dl ättika... de doftar helt ljuvligt efteråt!!
+ att man rengör tvättmaskinen samtidigt!!
vet inte varför, men just den kombinationen, grumme flytande och ättika... mumma!!!
malcolm
05-10-2010, 21:34
Nu har jag kört tvättmakinen tom med citronsyra i 90°C och kört ren tvätt 40°C meni inen inte har den unkna lukten försvunnit för det.Börjar misstänka att jag sall bta tvättmedel till nå´t mer paynerat,
mimmi 1
05-10-2010, 21:48
Det funkar inte med citronsyra malcolm!  prova nu med ättika, så får du se att DET funkar!  du behöver inte köra en tom maskin, det är slöseri med både vatten o elström... och du behöver inte byta tvättmedel heller... du ska ju inte parfymera bort lukten, du ska få den att försvinna!! och det gör du med ättika... du har väl läst mitt långa inlägg här ovan,hur du ska göra?? har du inte perstorps ättika hemma, så köp hem i morgon, jag lovar att detta funkar!!
blomkronan
05-10-2010, 22:01
CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 22:34)  Nu har jag kört tvättmakinen tom med citronsyra i 90°C och kört ren tvätt 40°C meni inen inte har den unkna lukten försvunnit för det.Börjar misstänka att jag sall bta tvättmedel till nå´t mer paynerat, CITAT (mimmi 1 @ 05-10-2010, 16:43)  Malcolm!! jag säger bara ÄTTIKA !! Ja, Malcoim PROVA! om du inte har gjort det  bra tips Mimmi Jag har kliat mig i huvudet många gånger... när kunderna säger att dom har illaluktande maskiner... då har jag bara kunnat sagt till dom att köra maskinen i 90 grader och sen en avkalkning, inte viset jag att ättika kunde användas... eller rättare sagt inte haft en tanke på det! Kan du prova med ättika och sen berätta hur det gick...
malcolm
07-10-2010, 05:47
Körde maskinen tom på 90°C igår med 1 dl ättika i och nu tror jag problemet är borta.
Irene_L
07-10-2010, 08:35
Vad bra att problemet löste sig! Tack mimmi för tipset!  Det ska jag skriva upp!
evelina
07-10-2010, 09:02
Ättika är bra till mycket!
Jag fick lära mig att alltid när man tvättat i maskinen så ska man ha tvättmedelsfacket och öppningen öppen för det frodas mikrobiologiska organismer i maskinen annars.
Köra maskinen på minst 60 g. med vittvättmedel som innehåller blekmedel någon gång då och då. Jag diskar även tvättmedelsfacket i diskmaskinen ibland.
Ang. tvättmaskiner så ligger mycket av bekymmer i dagens tvättmedel där fosfat ersattes av medel som löser sej dåligt i vatten och lätt blir till en gegga och näring för mikrobiologiska organismer. Det ser man som tydligast när man rensar golvbrunnen.
Solstorm
07-10-2010, 10:06
CITAT (evelina @ 07-10-2010, 10:02)  Ang. tvättmaskiner så ligger mycket av bekymmer i dagens tvättmedel där fosfat ersattes av medel som löser sej dåligt i vatten och lätt blir till en gegga och näring för mikrobiologiska organismer. Det ser man som tydligast när man rensar golvbrunnen. Det ser man när man gör rent filtret också. Om man sticker in fingrarna så långt det går i bottenslangen med filtret så är där tjock gegga som ser ut som lera. Det är absolut något för tvättmedelsindustri och forskare att hitta en lösning på.
mimmi 1
07-10-2010, 19:36
åå det har vi ju redan gjort!! ättika!!  men så bra malcolm, att du provade med ättika, men... du hade inte behövt köra den på 90 gr. och hade du ingen tvätt att slänga in? Tänk på att hälla i lite ättika nu de närmaste tvättarna, bara för att få bort den unkna lukten som kan ha bitit sig fast redan i den tvätt du redan tvättat... speciellt frottéhanddukar.... ett tips till: har man något plagg som luktar sur disktrasa så fort man haft det på sig en kort tid, typ träningskläder i syntet... lägg dessa i blöt nån timme, med 1,5 dl ättika och resten vatten, i en plasthink... och tvätta sedan som vanligt.. doften försvinner och plagget blir frächt igen. många slänger de hopplösa plaggen i onödan.. innan dom upptäckt supermedlet ättika
Meriona
08-10-2010, 10:03
Detta var ju ett fantastiskt bra tips - ättikan menar jag ! Äger ingen och tvätten luktar inte illa, men bra att veta för framtiden! Jag ska bums skriva ut Mimmis tips!
Normalt så kör de flesta tvättmaskinen på 40 grader precis den temperatur som bakterierna trivs som bäst. Kör den varmt någon gång per och ha alla luckor öppna när du inte tvättar
mamamaggan
08-10-2010, 15:32
BRA ! Då har jag fått svar på varför svarta klädesplagg luktar som de gör fast de är nytvättade .
mimmi 1
08-10-2010, 16:35
men har du flyttat tråden malcolm? jag höll inte på att hitta igen den
bergvallmo
08-10-2010, 16:47
CITAT (Meriona @ 08-10-2010, 11:03)  Detta var ju ett fantastiskt bra tips - ättikan menar jag ! Äger ingen och tvätten luktar inte illa, men bra att veta för framtiden! Jag ska bums skriva ut Mimmis tips!  Kan bara hålla med. Vilken kanontråd det blev  Husmorstips är ej att förakta. Detta kanske kan ge utrymme för fler tips
malcolm
08-10-2010, 21:34
CITAT (mimmi 1 @ 08-10-2010, 17:35)  men har du flyttat tråden malcolm? jag höll inte på att hitta igen den  Nope, jag har inte flyttat tråden, är utanför min behörighet. Imorgon skall jag köra en maskin igen, skall bli spännande att se/lukta resultatet.
Meriona
08-10-2010, 21:36
Ja lova att skriva Malcolm, jag är jättenyfiken! (Och jag har inte ens märkt att tråden farit omkring?)
Moderna tvättmedel som man ska tvätta i låg temperatur ... oftast 40° gör att bakterier växer och det börjar lukta illa. Köp Via TAED som är miljövänligt och kör en tvätt/mån i 60° så slipper du lukten.
kör maskinen i Klorin en gång eller färgsalt.Kolla rensventilerna också dom ventilerna som sammlar ludd osv.
CITAT (Motti @ 08-10-2010, 23:34)  kör maskinen i Klorin en gång eller färgsalt.Kolla rensventilerna också dom ventilerna som sammlar ludd osv. Helt onödigt! Anv Via TAED 60° tvätt minst en gång/mån så slipper du dålig lukt.
mimmi 1
08-10-2010, 23:06
CITAT (netha @ 08-10-2010, 23:48)  Helt onödigt! Anv Via TAED 60° tvätt minst en gång/mån så slipper du dålig lukt. Helt onödigt de me...  häll in 1 dl ättika (dosera tvättmedel som vanligt)nån gång omsänder, så kan du använda vilket tvättmedel du vill, funkar i låga temperaturer åxå  det luktar INTE ättika om kläderna sedan heller...
malcolm
09-10-2010, 05:18
CITAT (Motti @ 08-10-2010, 23:34)  kör maskinen i Klorin en gång eller färgsalt.Kolla rensventilerna också dom ventilerna som sammlar ludd osv. Läs inlägg nr. 1 (ett) i denna tråd.
netaave
09-10-2010, 15:26
CITAT (Carl @ 08-10-2010, 15:57)  Normalt så kör de flesta tvättmaskinen på 40 grader precis den temperatur som bakterierna trivs som bäst. Kör den varmt någon gång per och ha alla luckor öppna när du inte tvättar Precis vår började också lukta ja till o med tvätten till slut men då körde vi en 90-grader så var det borta. Numera kör jag vita lakan och bomullsunderkläder i 90 gr och då har vi inte det problemet längre. Behövs alltså inget annat än högre temp och tvättmedel om den inta kalkat igen. CITAT (netha @ 08-10-2010, 23:48)  Helt onödigt! Anv Via TAED 60° tvätt minst en gång/mån så slipper du dålig lukt. Spelar nog ingen roll vilket tvättmedel, det är bara tempen man måste höja
malcolm
09-10-2010, 18:07
De flesta klädfabrikanter anger för låg tvättemperatur på sina kläder/textilier för att slippa stå till svars sedan men 100 % bomull kan man i de flesta fall tvätta i 60°C. Min tvättmaskin luktar inte illa längre men det krävdes två omgångar av ättika för att få bort den dåliga lukten. Tackar mimmi  för tipset och har numera en flaska ättika stående i tvättstugen plus ett decilitermått!
*Stintan*
09-10-2010, 18:10
Jag tvättar aldrig kläder i lägre temperatur än 60 ° i maskin eftersom jag inte anser att tvätten blir ren annars.
malcolm
09-10-2010, 18:17
Jobbigt med flanellskjortor eftersom de krymper så förbaskat och de verkar inte sluta krympa heller även om de hänger i garderoben.
Meriona
09-10-2010, 18:36
CITAT (malcolm @ 09-10-2010, 19:07)  De flesta klädfabrikanter anger för låg tvättemperatur på sina kläder/textilier för att slippa stå till svars sedan men 100 % bomull kan man i de flesta fall tvätta i 60°C. Min tvättmaskin luktar inte illa längre men det krävdes två omgångar av ättika för att få bort den dåliga lukten. Tackar mimmi  för tipset och har numera en flaska ättika stående i tvättstugen plus ett decilitermått!  Grattis Malcolm!
mimmi 1
09-10-2010, 18:54
Härligt malcolm att du nu har anslutit dig till ättik-ligan  du ska se att du inte kan vara utan... jag tvättar vanliga kläder i 40 gr, nog blir väl dom rena... man smutsar ju inte ner kläder på samma sätt i våra dagar, som dom gjorde förr... det jag tvättar i 60 är lakan, handdukar underkläder o strumpor...
Förtvättar ni? Att förtvätta kan i många fall vara bra. Principen för är att man tvättar i en lägre temperatur så att inte äggvite ämnena stelnar utan löses upp. Bra att använd förtvätts programmet för hudnära textilier som lakan strumpor underkläder.
CITAT (Carl @ 10-10-2010, 08:47)  Förtvättar ni? Att förtvätta kan i många fall vara bra. Principen för är att man tvättar i en lägre temperatur så att inte äggvite ämnena stelnar utan löses upp. Bra att använd förtvätts programmet för hudnära textilier som lakan strumpor underkläder. Jag brukar förtvätta våra sängkläder, det beror på att vi har hudarna i sängen och det blir ganska smutsigt, fast jag byter lakan var femte dag eller så.
malcolm
10-10-2010, 13:52
Ytterst sällan jag kör förtvätt, skall vara om det är något som är extra smutsigt i så fall. Numera använder man inte kläder och lakan så länge att de hinner bli smutsiga i egentlig mening så jag tycker förtvätt är onödigt.
Jag förtvättar sängkläderna. Det beror på att vi har hundarna i sängen och det hinner bli ganska smutsigt på de 5 dagar lakanen ligger där.
Kryddan03
10-10-2010, 18:49
CITAT (Anma @ 10-10-2010, 13:49)  Jag brukar förtvätta våra sängkläder, det beror på att vi har hudarna i sängen och det blir ganska smutsigt, fast jag byter lakan var femte dag eller så. Det får man hoppas. Vore jobbigt att flå sig själv innan man går och lägger sig. Eller har du möjligen precis avslöjat att ni sover näck?  Edit: Äh, du får ju inte ändra dig i ett nästan identiskt inlägg längre fram i tråden. Note to self: Läs igenom hela tråden innan du svarar.
CITAT (Kryddan03 @ 10-10-2010, 19:49)  hahaha... detta var ju så kul så jag inte ändrar nåt. Snacka om väck i nyllet.
mimmi 1
10-10-2010, 19:59
hahaha tack för ett gott skratt ( men fy för att ha hundar i sängen.. det skrattar jag inte åt  )
CITAT (mimmi 1 @ 10-10-2010, 20:59)  hahaha tack för ett gott skratt ( men fy för att ha hundar i sängen.. det skrattar jag inte åt  ) Ja, alla är vi olika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|