Full version: Sjuka vindruvor?
tulotull
Hej! I trädgården jag övertog för ett år sen växer gröna vindruvor. På den ena plantan se druvorna väldigt konstiga ut. Det började med att jag såg att det bildats en slags brun skorpa, fläckvis på druvorna. Med tiden har dessa växt till sej, till att täcka hela druvor. Samtidigt växer inte själva druvan till sej, utan de består endast av skal och kärnhus, inget kött. Dessutom spricker skalen. Bladen ser friska ut. Vad kan detta vara och vad göra. Tacksam för svar!
Bassam
Hej

Det är Svamp sjukdom som kallas mjöldagg och Svampen heter (Uncinula necatoe ) .

Bekämpa:

Metod 1 :

Använda material som innehåller Svavel på tre tider:

1 när blommor tiden slut.

2 när blir vindruva korn lika med ärt korn.

3 före blir vindruva mogna några veckor (för att gift från svavel går ut) .

Metod 2 :

Blanda 10% mjölk + 90% vatten spreja två gångar på vecka på soliga dag.

Metod 3:

2 matsked Bikarbonat till 1 liter vatten .

Metod 4 :

anti-transpirants 1 matsked till 1 l vatten.

Obs
du kan välja själv vilka metoden som passar dig, själv jag tycker om första metoden.

Hur ser ut _

googla på namn (Uncinula necatoe ) .

H:bassam
tulotull
Tack för hjälpen. Jag misstänker att jag måste beskära plantan kraftigt för att bekämpa mjöldaggen. Som den ser ut idag är den alldeles för stor för att jag ska klara av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon