Det är så att ja har odlat ett par chili växter denna säsong(första gången ), men nu e det så att min jalapeno (early jalapeno) har ingen hetta överhuvud taget, så ja undrar varför den inte har de, har ja gjort nåt fel? Ja kan säga att plantan själv är väldigt frisk å har gett många frukter men ingen med hetta. Alla anndra chili växter jag har, har den hetta som dom ska ha. Vad kan ha hänt?
skogstroll
05-10-2010, 07:29
det är nog inget fel på den, jalapeno är inte så starka helt enkelt. Odla nåt starkare nästa gång, kolla på www.ortagarden.se
K-ronan
05-10-2010, 09:16
men man brukar ju iallafall känna lite hetta med jalapeno, men denna har inte minsta lilla spår av hetta. kan jag kanske ha fått fel frön å fått den där jalapeno tam eller vad den heter? men den ska väl ha lite hetta den med eller?
Monica i Nässjö
05-10-2010, 09:32
Hettan i en chiliplanta kan variera väldigt beroende på ljus, värme, mognad etc. Det kan t.o.m skilja sig från frukt till frukt på samma planta. Jag hade en gång en planta av okänd sort som under tiden jag hade den i växthuset var lika ostark som en paprika. När hösten kom tog jag in den till köksfönstret. Någon månad senare skulle jag göra en gryta och innan jag hällde i chilin smakade jag en bit. Den hade blivit så gräsligt stark så jag fick inte tillbaks känseln i munnen på en lång tid! Så förhoppningsvis får du mer hetta i din Jalapeno om du bara väntar lite.
Preussen
05-10-2010, 09:53
tråkigt, hoppas det har blivit bättre. på denna blogg har samma fenomen dykt upp så ta och läs diskussionerna.
Mentha-Arvensis
05-10-2010, 09:54
Om du inte skördat alla frukter, kan du låta plantan torka upp ett tag och sen vattna sparsamt tills frukten mognat och blivit helt röd.
Nyckeln till styrkan är att vara sparsam med vattnet.
K-ronan
05-10-2010, 10:30
Preussen, intressant, så ja kanske inte e ensam med detta.
Jag ska prova å minska vattningen lite.
Chiliman
05-10-2010, 15:50
CITAT (K-ronan @ 05-10-2010, 07:59)
Hejsan
Det är så att ja har odlat ett par chili växter denna säsong(första gången ), men nu e det så att min jalapeno (early jalapeno) har ingen hetta överhuvud taget, så ja undrar varför den inte har de, har ja gjort nåt fel? Ja kan säga att plantan själv är väldigt frisk å har gett många frukter men ingen med hetta. Alla anndra chili växter jag har, har den hetta som dom ska ha. Vad kan ha hänt?
Samma hände också med min early jalapeno. Det fanns inte ett spår efter hetta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.