Full version: HJÄLP!
emmalofo
Vår kompost är helt full av äckliga bananflugor (eller frukt- eller blomflugor eller vad det nu är). Det flyger upp en helt svärm varje gång man öppnar luckan, och min man hotar med att avveckla komposten om det ska vara så här.

Det är en isolerad varmkomopost, och vi har bara haft den igång i två månader. Vi slänger inget kött eller fisk i komposten, men allt övrigt köksavfall och lite trädgårdsrens.

Hur blir jag av med dom, och ännu viktigare, hur ser jag till att det inte blir så här igen?

Tacksam för hjälp!
Solstorm
Lägg i mera torrt material tex torv nu i ett första skedet. Sedan är det viktigt att blanda i torra löv, rivet tidningspapper mm.
Crazy4Flowers
Se till att all avfall som är nytt hamnar en bit ner, ett tips är att lägga ett lager med tidningar över eller även kartong går utmärkt som ett lock uppe på kompostmaterialet. Ett lager med barkmull eller torv funkar också bara maten inte syns, dom kommer då inte åt att lägga äggen i maten. Du kan också låta locket vara av ett tag så flyttar dom kanske eller så mumsar fåglar på dom.
Peztis
Men om komposten är ute, gör det något om det kommer en massa äckliga bananflugor då? Det blir snart ordentligt kallt så då kommer de i alla fall att försvinna.
Erbjud dig att du fyller på den närmaste veckan eller två så slipper han bry sig och du får ha komposten kvar! biggrin.gif

Det är ju bara så när det fortfarande är varmt och fuktigt i slutet av sommaren och början på hösten - då kommer de som ett brev på posten (om man nu litar på Posten, vill säga).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon