Vi planterade ett körsbärsträd i sommar o nu har alla bladen blivit brun o ramlat av, (äppelträdet har fortfarande sina blad kvar), kan de ha dött eller brukar körsbärsträd tappa bladen i slutet av sommaren?
Huggorm
05-10-2010, 12:30
Ni har väll vattnat flitigt? Hur som helst, vänta till våren och se om det kommer sig.
Körsbär fäller aningen tidigare än äpple, men signalen att de fäller redan nu är att de har aningen för jobbigt på växtplatsen. Nyplantade körsbär behöver mycket vatten, ca 40 liter i veckan under hela bladsäsongen. Och sedan behöver de hjälp att slippa gräs över rötterna. Bädden som man grävt ska vara vid - gjorde man istället ett djupt hål eller grop kan man eftergräva ytligt, ca 30 cm i en vid cirkel runt trädet. Låt befintliga jorden vara kvar - luckra den bara och vattna när knopparna sväller i vår.
Aha, ja då har jag kanske misskött de lite, jag har inte vattnat så där jättemycke men de är en vattenåder i närheten av trädet så de borde ha klarat sig, däremot hade jag inte en aning om att gräsväxt inte är bra, vi la t.o.m tillbaka en del grästuvor runtomkring för att de helt enkelt blev finare så tyckte vi:).
Ja ja, vi får se hur de ser ut till våren, tack för svaren iallafall:)
Huggorm
09-10-2010, 20:54
Går det en vattenåder förbi är det jättebra, men det kan ta något år innan trädet skickat iväg rötter dit
Vi har ett körsbärsträd som tappar bladen jättetidigt jämfört med allt annat, men det mår bra. Förra ägarna varnade oss så vi inte skulle såga ner det.. Hoppas erat är likadant och lever vidare precis som vårat
Anders zon 1
13-10-2010, 17:24
Att de bruna löven fallit av och inte sitter kvar på trädet är ett gott tecken. Det som normalt får löven att falla på hösten är en aktiv process där vävnaden som fäster bladet i kvistarna luckras upp så att det lätt lossnar. Att löven fallit tyder på att lövfällningsprocessen fungerar och att det alltså fortfarande är liv i trädet. Om trädet dött snabbt av någon sjuka eller av torka sitter bladen ofta kvar länge efter det att de blivit bruna och torra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.