Vi har två blombuskar på vår nya tomt, jag är lite dålig på blommor o vet inte vad de är men jag undrar om man ska klippa ner dom nu på hösten? kanske riva bort de bruna? Jag har för mig att de var nerklippt när vi köpte huset i november, eller så hade de bara vissnat ner men de var inget nedvissnat kvar på våren som behövdes plockas bort. Vet någon eller beror de på vilken växt de är?
Eva i Skåne
05-10-2010, 13:50
Om det är buskar så ska du inte klippa ner dom för det som räknas till buskar vissnar inte ner under vintern utan grönskar på samma grenar igen till våren.
Om det inte fanns något gammalt som stack upp ur marken i våras handlar det nog om perenner, dvs växter som oftast vissnar ner på hösten och kommer med nya skott till våren. Jag föreslår att du låter det bruna och vissna vara kvar under vintern. Du kan lika gärna ta bort det till våren när du märker att det är helt dött. Många säger att det är bättre att vänta och klippa ner till våren, det skyddar nästa års skott lite om det gamla får vara kvar.
Kan du inte lägga in en bild? Mycket lättare att råda då.
malcolm
05-10-2010, 14:51
Jag brukar klippa ner det som är torrt och visset på våren, löjtnantshjärta tex.
Inga från Närke
06-10-2010, 08:41
Gäller det perenner som blommor m.m. kan du klippa ner på hösten eller våren. Jag föredrar hösten
.
Är det som du säger buskar eller häck som blommar kan du klippa efter blomning om du vill ha mindre buskar. Men för säkerhets skull så kolla vad det är du har innan du klipper. Som Eva skrev ta en bild och lägg in här så får du nog veta mera. T.ex. sort och hur du ska klippa.
skogstroll
06-10-2010, 08:51
hösten klipper jag aldrig ner nåt, det kan komma ner fukt i växterna
sqrulan
06-10-2010, 08:54
Jag klipper ner i stort sett alla perenner på hösten och även rönnspireahäcken och det funkar bra, på våren vill jag ha tid med annat kul.
Eva i Höga
06-10-2010, 09:09
Perenner klipper jag aldrig ner på hösten, blir det mycket fukt kan fukten gå ner i roten och det är ju inte bra. Dessutom är det ganska vackert med rimfrost i fröställningarna. Är det växter som fröar av sig mycket kan man ju klippa bort fröställningen och låta resten stå kvar.
Tack för alla svar!
Den ena är nån slags lilja tror jag så de är ju förstås perenner och inga buskar:) Jag tror iallafall jag låter de vara nu i höst o ser vad som finns kvar i vår o så får jag väl klippa ner lite då i sånt fall.
fuchsian
10-10-2010, 09:39
Asali,
Med liljor brukar jag vara lite försiktig. Är det endast en torr pinne så klipper jag, men annars låter jag dom vara och det har funkat för mig.
klippte ner en lilja några år sen för att den såg risig ut, men den kom inte mera nästa sommar. Kanske otur jag hadde, men sedan dess rör jag dom inte, kanske putsar bort en del snustorrt, men inget annat. du kanske får fler svar från andra och det är ju så att en sak funkar hos de och inte hos en annan, men försiktigheten borde funka för det mesta. Lycka till! ... fuchian...
Alexander-VG-zon3
10-10-2010, 09:56
hur/vilka/när man ska klippa perenner beror på vilken typ av perenn och hur tålig den är.
fuktkänsliga, frostkänsliga, stenpartiväxter, städegröna och vintergröna, gräs, bambu, knölväxter - klipps inte ner, utan klipps ev till våren.
härdiga, tåliga, lättskötta, dom som vissnar ner, blir risiga - kan man klippa ner under hösten.
vilket som man måste inte klippa på hösten. jag själv gör det med en del och lämnar en del till våren. är man osäker kan det vara bättre att vänta med allt till våren. vet man att det funkar med sina växter på hösten så kör på.
kerstin z5-6
10-10-2010, 11:12
Eftersom ingen går med sax i naturen och klipper ner , gör inte jag det heller, dels försämrar det vinteröverlevnad , om man lämnar riset kan snön lägga sig runt dem lättare,dels vill jag att växterna ska dra tillbaka näringen från blasten .Den lilla blast som finns kvar efter vintern smular jag ner i rabatterna på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.