asali
Hur är de nu med sparris, jag planterade i vår och har alltså bara låtit dem växa fritt i sommar, ska jag klippa ner dom nu eller bara låta dom vissna ner o låta dom växa upp som dom vill till våren igen?
Bassam
Hej

Du behöver inte göra någoting , du ska bara täcka jorden på kompost.

H:Bassam
asali
Perfekt! Tack för svaret!
I vår då, har de kanske vissnat ner själv då eller ska man då klippa bort allt ovanför ytan?
Rigoletto
Hej!

I vår behöver du inte göra någonting. De flesta klipper av allt ovanför marken på hösten, antingen i jämnhöjd med marken eller så sparas 5 eller 10 cm. Eller 15 cm. Detta är nog en smakfråga! Själv hör jag till de som sparar riset ovanför marken, jag gillar inte tanken på att det blir "rör" där regn och smältvatten kan rinna ner till rötterna.

Det viktiga är att man inte klipper av någonting förrän all näring i stammarna gått ned i rötterna igen.

På hösten brukar jag lägga ny jord (näringsfattig) på mina lister och lägga ut ny marktäckning på gångarna mellan listerna.

Med vänlig hälsning

Ann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon