Rihane
Skulle in i en rondell idag och skulle ta till höger i den. Strax före mig i rondellen såg jag en långtradare köra åt vänster fear.gif rtfm.gif medsols in i rondellen häpet hann jag tänka
- Vad gör han? och att han nog försökte ta snabbaste vägen till vänster. Till min fasa tog han inte av vid första avfarten och då saktade jag ner till nästintill stillastående, bromsade in lugnt så att dom bakom hann med. -fear-.gif Alla andra bilar, utom långtradaren ,stannade. Såg framför mig hur han skulle fortsätta köra och frontalkrocka med mig. Han upptäckte nog mig då och stannade. Han kanske kom på att traven med bilar bakom mig betydde att det var han och inte vi andra som körde fel .

Till dig, bilen som stod nästan stilla bakom en bil i en rondell strax efter 12 idag:
-Tur för dig att jag såg långtradaren och var före dig, hade du haft otur hade du brakat iväg rakt in i en långtradare. Så tack så hemskt mycket för att du tutade på mig. Själv var jag samtidigt jätterädd när långtradaren fortfarande hade farten uppe, fast då hade du inte ens sett faran.

Var rädda om er i trafiken vad som helst kan hända. Beter någon sig konstigt som att nästan stanna i en rondell kan det ha sina orsaker. Som att dom hellre blir påkörda bakifrån än att frontalkrocka med något jättestort i hög fart.
malcolm
Jösses, det hade kunnat gå riktigt illa. fear.gif Undrar vad det var för ett pucko som satt i bilen bakom dig...?

Påminner mig om en historia om en norrman (vad annars?) som körde på motorvägen mellan Stockholm och Uppsala när radioprogrammet bröts pga. ett trafikmeddelande. "En bil kör i fel färdriktning och trafikanterna varnas"

- En...? Det är ju flera hundra... giggle.gif
andersen
Det är ju det som jag alltid har sakt man skall inte blinka vänster innan rondell... smile.gif Det var tur att du var uppmärksam.
mamamaggan
OJ oj oj , vilken tur att du var uppmärksam. Konstiga typer ( läs i det här fallet idioter ) finns det överallt i trafiken och du fick träffa två på en gång tydligen .

Skönt att det gick bra !
malcolm
CITAT (andersen @ 05-10-2010, 15:55) *
Det är ju det som jag alltid har sakt man skall inte blinka vänster innan rondell... smile.gif Det var tur att du var uppmärksam.

Klart man skall blinka vänster om man skall till vänster, "ingen" svänger väl av direkt utan kör vidare in i rondellen. Däremot skall man blinka höger när man skall ur densamma.
Rihane
Dom som skulle in i rondellen, där jag skulle ta av, stannade tack och lov och det var inte mig och dom bakom mig dom lämnade företräde till.

Undrar hur långtradaren kom ur rondellen tillslut? Kan inte vara helt lätt med det åbäket när svängarna lär anpassade till moturs
Långradaren blinkade inte vänster (han skulle ju höger) Eller så lyckades han inte svänga av vänster för att det är meningen att man ska komma in där från moturs. Han kanske inte alls upptäckte mig utan stannade för att han inte kom ur rondellen?
andersen
CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 16:02) *
Klart man skall blinka vänster om man skall till vänster, "ingen" svänger väl av direkt utan kör vidare in i rondellen. Däremot skall man blinka höger när man skall ur densamma.

Det går inte att köra till vänster i en rondel, då kör du som långtradaren mot trafiken.
caprifol
CITAT (andersen @ 05-10-2010, 16:06) *
Det går inte att köra till vänster i en rondel, då kör du som långtradaren mot trafiken.

??? Ja, i England t ex, men om jag inte skulle få gå in och svänga vänster i "min" rondell skulle jag aldrig komma hem.
malcolm
CITAT (andersen @ 05-10-2010, 16:06) *

Läs mitt inlägg en gång till, sa inte att man skulle svänga direkt bara för att man blinkar och det är det nog ingen som förväntar sig heller.
andersen
CITAT (caprifol @ 05-10-2010, 16:11) *
??? Ja, i England t ex, men om jag inte skulle få gå in och svänga vänster i "min" rondell skulle jag aldrig komma hem.

Hmm, följer du inte vägen i rondellen? om du kör på en rakväg som svänger vänster använder du blinkers då? det är först när man gör filbyte som blinkers skall användas,det är väldigt vanligt att folk blinkar vänster innan rondell och fortsätter hela tiden med vänster blink tills dom skall ut ur rondelen, då slår dom av blinkers i stället för att blinka höger..

Om det är någon som har en heldag över så går det att läsa internätts längsta tråd den handlar om vänsterblink i rondell...Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
malcolm
Jösses...! fear.gif

Rondell i England.

[attachment=55325:rondell3.jpeg]
andersen
CITAT (malcolm @ 05-10-2010, 16:20) *
Jösses...! fear.gif

Rondell i England.

[attachment=55325:rondell3.jpeg]

Oj hjälp och dessutom så kör dom på fel sida av vägen!!
malcolm
CITAT (andersen @ 05-10-2010, 16:26) *
Oj hjälp och dessutom så kör dom på fel sida av vägen!!

Är säkert norrmän allihop. a0a.gif
Rihane
Tror jag såg en engelsman i rondellen g.gif
Gunilla T
Oj, oj, oj, Rihane..tur att du är vaksam i trafiken.
Aqvakul
det är tufft där ute, ibland...
Rihane
Kan inte hjälpa att tänka om någon nu är så trött att dom kör åt fel håll i en rondell, vad är det som säger att han skulle ha upptäckt ett möte? (Han har ju företräde i sin värld, när han väl är inne i rondellen). Jag hade ingenstans att köra av vägen vilket hade varit mitt val om han fortsatt att köra rakt fram.
*Stintan*
Haha lite Brommaplan över den där rondellen tycker jag.
Myosotis
-fear-.gif Vilken tur i oturen att allt gick bra!! Fy, vad otäckt. Han måste nästan komma från ett land med vänstertrafik, annars kommer man väl inte på tanken att göra så? Han bakom dig kanske bara blev rädd när du bromsade och tutade i ren reflex. Jag lyckades få soppatorsk i en rondell en gång, då tutades det också, som om jag inte hade lagt märke till att jag stod i vägen.
Ang. att blinka vänster innan man kör in i rondellen så är det det jag har lärt mig i körskolan. Man måste inte göra det, men det underlättar. Jag gör det alltid. Och sen blinkar jag förstås höger när jag ska köra ur rondellen.
Rihane
Han kan ju ha tutat på långtradaren också men jag tror inte det för långtradaren var långt bort.
Hade långtradaren kört en bit till hade jag väl hängt mig på tutan......för att sedan inte sitta kvar i bilen.
Vilket är säkrast, att frontalkrocka med en långtradare eller bli påkörd av en personbil?
varghem
CITAT (andersen @ 05-10-2010, 16:20) *
Hmm, följer du inte vägen i rondellen? om du kör på en rakväg som svänger vänster använder du blinkers då? det är först när man gör filbyte som blinkers skall användas,det är väldigt vanligt att folk blinkar vänster innan rondell och fortsätter hela tiden med vänster blink tills dom skall ut ur rondelen, då slår dom av blinkers i stället för att blinka höger..
Om det är någon som har en heldag över så går det att läsa internätts längsta tråd den handlar om vänsterblink i rondell...Äckliga människor som blinkar vänster i rondell

dom med nytt körkort har fått lära sig att blinka in i rondellen (alltså vänster) på körskolan. sen är det ju nästan oförskämt att inte blinka höger när man ska ur
titti49zon6
Tur att det gick bra. Ang. frågan om vad som är säkrast så svarar jag att bli påkörd av personbil bakifrån även om det är stor risk för wiphlashskada.
Har själv blivit påbackad av en lastbil för en massa år sedan i en korsning(hade ny bil och skulle upp till fjällen dagen efter). Kan säga att det var VÄLDIGT obehagligt, jag låg på signalhornet men det hjälpte inte, chaffisen upptäckte mig inte förrän det small och då fick jag en rejäl utskällning för att jag körde på allmän väg thumbdown.gif Som tur var så blev jag inte skadad men bilen gick inte att köra och fjällresan fick ställas in.
Lita inte på dessa stora åbäk,(ska jag säga som har en son som kör lastbil)
Red Top
Vilken himla tur att det gick bra! kompiskram.gif

Jag ryser bara jag tänker på det. -fear-.gif
Huggorm
Samtidigt skall man komma ihåg att det inte är kul att köra lastbil på små vägar med mycket trafik, och även rondeller. Många personbilsförare förstår inte hur mycket plats en lastbil tar, och förstår alltså inte att man måste lämna lite extra utrymme för den ibland. I en rondell med två filer till exempel, så bör man akta sig för att köra in jämsides med en långtradare, för det kan hända att den behöver båda filerna för att kunna svänga runt. En annan klassiker är om det är kö, och en brant backe närmar sig. Då brukar lastbilen sakta in en aning, för att lämna ett utrymme framför sig. Då kan han gasa på och få lite fart uppför backen, vilket kan vara nödvändigt om det är halt. Men då kommer det ofta någon idiot och gör en omkörning och lägger sig i det där utrymmet...

Men kör man motsols i en rondell är det ju något som slagit slint. Kan det ha varit någon stackars stressad förare från östeuropa, som haft ett pressat schema och inte fått sova tillräckligt mycket? Och som inte hittade i området, och kanske dessutom var van vid lite mer "flexibla" trafikregler hemifrån?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 17:55) *
Kan det ha varit någon stackars stressad förare från östeuropa...

eller en norrman... crazy.gif
Rihane
Var otydlig med min tidigare fråga. Tänkte mig att om jag beslöt mig för att ge mig ur bilen ut i rondellen och bli påkörd av någon som körde om alla som stod stilla pga mig. Men då är ju det dumt eftersom långtradaren kanske skulle bestämma sig för att vika av där istället och köra på mig som inte längre är skyddad av bilen. Ut genom passagerarsidan hinner man nog inte så förmodligen sitter man vackert kvar i bilen.

Har tänkt igenom det och tror nog att han kanske är van vid vänstertrafik. När han ville vika av stod en massa bilar och väntade i filen han hade planerat för och då insåg att han inte var i England längre.

Wilmer
Usch!!! Tur det gick bra.

Nu har jag läst på (igen). Rekommendation att blinka höger när man kör ur rondellen, att blinka vänster innan man ska in i rondellen om man ska vänster, krav på att blinka höger om man ska köra till höger.. Klart som.. Korvspad?

Rihane, jag hade nog suttit kvar.. Kanske..?
Huggorm
CITAT (Wilmer @ 05-10-2010, 19:14) *

Nu har jag läst på (igen). Rekommendation att blinka höger när man kör ur rondellen, att blinka vänster innan man ska in i rondellen om man ska vänster, krav på att blinka höger om man ska köra till höger.. Klart som.. Korvspad?

Klart som korvspad. Blinka höger när du skall ur rondellen. Om du vill kan du blinka vänster före rondellen om du skall vänster. Inga konstigheter, fullt logiskt.
Wilmer
Ja, men Huggorm, eftersom allt utom blinka höger är REKOMMNDATIONER så får man göra som man vill... Så kan vi hålla på och tjafsa några år till om vad som är rätt. Självklart ska man ju vara tydlig och hjälpas åt i trafiken, men de flesta orkar ju inte ens blinka när de svänger i vanliga fall..

Läste på trafiksäkerhet.se, nu ser jag att det står annorlunda på andra ställen sweatingbullets.gif var slarvig, trode det var trafiksäkerhetsverket jag var hos.
Rihane
CITAT (Wilmer @ 05-10-2010, 19:14) *

....

Tror man är en trafikfara också om man springer ut ur bilen, får tänka lite på andra också. Bäst är nog att alla tar det så lugnt dom någonsin kan tills man vet att det är just det alla gör.
Funderar nu på om jag borde ringt till polisen, men jag tror nog att bilarna som ville åka åt det håll där långtradaren slutligen stod still gjorde det ganska omgående.

Nåja, nog om det. Har ventilerat det som jag behövde. Tror allt gick bra. Hade det hänt något efter det jag lämnat platsen så hade jag väl märkt sirener.
zissi
Vilken tur Rihane att det otäcka slutade lyckligt trostar.gif

Jag har faktiskt mött en bil som körde åt fel håll i en rondell för en herrans massa år sedan. En gång under mina 34 år som bilförare...tur att det inte är oftare...
AndersKbg
En av de längsta och tråkigaste trådarna på flashback handlar om just vänster- eller högerblink i rondell.

Självklart ska man blinka höger när man ska ut ur rondellen, är man en hjälpsam människa så blinkar man vänster också, precis som körskolorna har börjat lära ut igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon