Full version: rota klematis
emilsjogren
jag har klematis sticklingar som jag vill rota, hur gör jag detta enklast och bäst?

sticklingarna är från vit storblommig sort, om det spelar någon roll....

mamamaggan
När jag har rotat sticklingar av klematis så har jag bara satt dem i vatten och det har gått bra.
mimmi 1
om man nu råkar få rot den här tiden på året då? hur gör man då? låter de stå kvar i vattnet i väntan på jan/feb eller så? eller går det att sätta ner i jord ?

har provat med annat, vid "fel" tid på året, och misslyckats... däremot har jag för det mesta kraftiga änglatrumpet sticklingar i vatten hela vintern, som jag sätter ner i jord på vårkanten... byter bara vatten emellanåt...

men hur göra med clematis?
varghem
misstänker den behöver extraljus och nån sorts växthus på hösten och vintern
mamamaggan
CITAT (varghem @ 05-10-2010, 17:12) *
misstänker den behöver extraljus och nån sorts växthus på hösten och vintern

Är kanske inte absolut nödvändigt. Mitt råd blir att du sätter sticklingarna i jord när de fått rötter och så har du dem svalt och ljust fram tills du kan plantera dem ute.
octachoron
Jag har bara lyckats rota klematissticklingar i jord (såjord blandat med grus/perlit), INTE i vatten.
Nu är det nog för sent för sticklingarna att få rötter och planteras ut innan vintern.
Men det går att ha dem inne under vintern under extraljus (jag använde lysrör).
Dock så har jag bara tagit sticklingar av småblommiga klematis, de storblommiga ska tydligen kunna vara lite knepigare att ta sticklingar av.
Klematis tycker dock inte om torr inomhusluft och rumsvärme så var beredd på mjöldagg och andra problem om du har dem i vanligt rum.

Om du lyckas få dem att rota sig, det kan ta upp mot tio veckor, så behöver de avhärdas och komma ut på våren.
mimmi 1
och som kärringen mot strömmen, så har jag ett gäng sticklingar från cardinal lobelia, som fått rötter...jag har tänkt exprementera med dessa... ha kvar i vatten, sätta ner i såjord... det enda jag förlorar är tid och lite såjord smile.gif

naturligtvis under extra lyse... tror nån att jag kommer att lyckas ? confused.gif
kerstin z5-6
svår tid .. nästan dömt, försök på våren i stället
mimmi 1
ja, om cardinal lobelian övervintrar, så ska jag ta sticklingar tidigare... men nu har jag ju ett gäng rotade.... men om jag inte talar om för dom att vintern är på väg? och sätter dem i såjord, under lyse.. och säger varje dag att SOLEN lyser? whistling.gif

Kanske dom går på min lögn? kanske inte.... men som jag skrev innan, har inget att förlora... och har man inte provat så vet man ju inte säkert...

det är så många som säger att varken änglatrumpet eller kärleksört är lönt att ta sticklingar från på hösten, och det är då hur lätt som helst.. smile.gif

Jag tror nog att du har rätt Kerstin, med din stora erfarenhet, jag tvivlar inte en sekund... men... äsch, jag provar smile.gif
kerstin z5-6
Växterna "vet" tyvärr om det är vår på gång eller inte dvs kommer mer ljus ..
mimmi 1
meeeen.... dom har ju rötter !! om dom står kvar i vattnet då?? (som jag gör med änglarna) är det högre odds då? eller tycker du att jag bara ska kasta allt i soptunnan? sad.gif
mamamaggan
CITAT (mimmi 1 @ 05-10-2010, 22:41) *
meeeen.... dom har ju rötter !! om dom står kvar i vattnet då?? (som jag gör med änglarna) är det högre odds då? eller tycker du att jag bara ska kasta allt i soptunnan? sad.gif

Jag tycker du ska prova att sätta dem i jord. Har fått höra att det och det går inte men så har jag provat och lyckats till mer än 50 %.
mimmi 1
härligt! och som jag skrev innan... jag provar!! då vet jag ju med säkerhet nästa år!!
kerstin z5-6
Bir lite förvirrande detta.Det är stor skillnad på att övervintra lobelia sticklingar som fått rötter , och ta sticklingar nu från clematis och skaffa rötter på dem.Lobelian rotar sig bäst om det inte är för svalt men ljust under de första veckorna, sen kan du placera den svalare och under ljus.
Änglar går ju bra för det mesta men inte många vill sköta om dem hela vintern o sticker därför på vårkanten när de börjar fördrivningen.
mimmi 1
ja, jag virrar till det jag... trådkapning kanske det kallas?? rolleyes.gif

betr.ängeln, så kan jag inte ta sticklingar på våren, eftersom jag alltid kapar ner den på hösten, och helt enkelt ställer bort den... den har inte ett enda grönt blad tills jag tar fram den på våren igen.... (detta av utrymmesskäl)
därför tar jag sticklingar på hösten när jag kapar ner den, istället för att slänga bort alltihop smile.gif sköta om sticklingarna gör jag inte heller.... dom står bara i vatten... går utmärkt... men det är bra kerstin, att du reder ut begreppen lite smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon