Nu när alla sommar/höst växter fått packa ihop inför vintern så blev vår stora balkong jätte tom och tråkig.
Tänkte höra om ni har något tips på växter som gillar att vara ute om vintern?
Bor i zoon 2.
Mvh Veronica
Hej
jag ska skicka till dig vad som hittat på mina förrum :
----Det finns en hel del dvärgformer av barrträd som är härdiga.
----Det finns amerikanska blåbär som är mycket härdiga.
----Till en åretruntplantering i kruka så skulle jag använda en låg amerikanskt blåbär, lingon ,amerikanskt tranbär, vaktelbär (Gaultheria procumbens), härdig låg rhododendron (tex Ramapo ) och någon dvärgform av barrträd (tex Tsuga canadensis Coles Prostrate ). Jag tror att det skulle gå att göra en snygg plantering med några av de här växterna som skulle vara intressant året runt. Samtliga sorterna trivs i okalkad torv uppblandad med lite grus.
----passionsblomma,rosmarin,lager,äkta dadelplam,hibiskus,väderkvarnspalm,dvärgpalm,oliv,aralia japonica,agapanthus,krinum,granatäpplen,kaktusar,andra yuccor på friland med eller utan skydd .
dom här växterna tål som lägst -10c oftast mer och i skyddat söderläge kan klara sig med eller utan skydd i zon 0-1(2) .
---kamelia -Hosta -prydnadskål --
--kryddor som lavendel,lager,rosmarin,timjan är fina på hösten och vintern och tål än då ner till -5c -15c beronde sort och en del är ju fleråriga ute också . plus städse/vinter gröna växter som barr och olika gräs och julrosor och vinterbär (skimmia)
plus säsongs växter som går hitta under hösten klara lite av vinterns kyla som silverek,ljung
sen trädgårdsväxter finns ju en del som blommar nu julros,vinterjasmin,primula
sen krukväxter som tål lite frost är ju oliv ( -10c ) och härdiga palmer(kan få en vinterfärg) och en del kaktusar om dom står torrt tål lite frost som opuntia släktet . finns ju inte så många krukväxter som går ha ute nu . det mesta eller nästan allt har man inne .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
05-10-2010, 21:21
snälla bassam, kopiera inte min text utan att säga vad den kommer ifrån!! dessutom har du blandat hej vilt helt urtaget ur sammanhanget. ska du bara kopiera min text så svara inte alls om du nu inte har egen text att skriva.
här har du lyckas få med kryddor, medelhavsväxter, gräs, perenner, buskar träd, surjordsväxter, barrväxter, krukväxter, yucca, kaktusar - härdiga som ohärdiga som köldtåliga. i en salig text bladning.
svar till trådskaparen - är det säsongs växter du vill ha ? som är fina nu på hösten ? som sedan kastas till våren (alt planteras u).
såfall har du ljung, cyklamen (tål inte frost), azalea (blir ful om det blir frost), silverek, hebe, veronica, murgröna, sedum, prydnadskål m.m. det finns också enar och andra mindre barrväxter och skimmia, vaktelbär som du kan ha (som redan kopierat). dessa kan sedan planteras ut och fortsätta växa om dom trivs och tål vintern.
sedan kan kryddor som fortfarande är fina klarar sig en tid. som salvia, timjan, rosmarin. samma om du hittar perenner som fortfarande är fina så kan du ha dom också dessa kan sedan planteras ut. julrosornas tid kommer snart och höstaster är fin nu.
Alexander-VG-zon3
05-10-2010, 21:28
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...4songs+v%E4xterbland annat en tråd som det har kopierats ifrån!
i denna tråd som jag länkade till ser jag att du kopierat mig en gång till utan att säga var texten kommer ifrån. samma text har du kopierat in här ännu en gång till!.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.